Zanten, Maartje van (2025) Language Learning in Context: A Systematic Review of Factors and Interventions Associated with Additional Language Development in Immigrant Learners. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Bachelorthesis-Maartje-van-Zanten-S4435478.pdf Restricted to Repository staff only Download (325kB) |
Abstract
Onderzoek toont aan dat leerlingen met een migratieachtergrond in Nederland structureel slechter presteren dan leerlingen zonder migratieachtergrond, mede doordat deze leerlingen onvoldoende vaardig zijn in de Nederlandse taal. Onderzoek naar tweedetaalverwerving suggereert dat een contextgevoelige benadering vereist is om de aangetoonde onderwijskloof in Nederland tegen te gaan. Deze thesis presenteert een systematische literatuurreview naar de ontwikkeling van een tweede taal (La) bij immigranten in onderwijssystemen die structureel en cultureel vergelijkbaar zijn met dat van Nederland. Aan de hand van veertien empirische studies zijn zowel beïnvloedende factoren voor La-verwerving als effectieve interventies ter ondersteuning van La-ontwikkeling onderzocht. Belangrijke beïnvloedende factoren zijn onder meer de leeftijd van aankomst, het taalgebruik in de thuissituatie, eerdere onderwijservaring en kenmerken van het onderwijssysteem, zoals vroege selectie en onderwijskwaliteit. Effectieve ondersteuningsmaatregelen omvatten expliciete instructie, cultuur-geïntegreerd onderwijs, multimodale leermethoden en technologie-ondersteund leren. De bevindingen onderstrepen het belang van contextgevoelige benaderingen en beleidsmaatregelen die inspelen op de unieke behoeften van migrantleerlingen, ter bevordering van meer onderwijsgelijkheid in Nederland.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jul 2025 09:53 |
Last Modified: | 18 Jul 2025 09:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5636 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |