Haandrikman, Eline (2025) Elementen van interventies gericht op fysieke activiteit en zelfbeeld voor mensen met een fysieke of mentale beperking: een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
BachelorwerkstukElineHaandrikmanS5373360bibliotheek1.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Onderzoek toont aan dat interventies gericht op fysieke activiteit effectief zijn in het bevorderen van zelfwaardering. Gezien de uitdagingen waarmee personen met een beperking worden geconfronteerd, worden dergelijke interventies vaak ingezet om de zelfwaardering te vergroten. Hoewel personen met mentale en fysieke beperkingen verschillende uitdagingen ondervinden, is er tot op heden geen onderzoek verricht naar de verschillen in kenmerken van fysieke activiteitinterventies tussen deze twee groepen. Daarom heeft deze systematische literatuurstudie tot doel de kenmerken van fysieke activiteitinterventies te analyseren en de verschillen te identificeren tussen interventies die zijn ontworpen voor personen met mentale beperkingen en interventies voor personen met fysieke beperkingen. Een systematisch literatuuronderzoek werd uitgevoerd met behulp van de volgende databanken: ERIC, PsychINFO en MEDLINE (n=25). De resultaten tonen aan dat fysieke activiteitinterventies voor personen met mentale beperkingen vaker in groepsverband plaatsvinden onder begeleiding van een personal trainer in een sportschool. Daarentegen zijn interventies voor personen met fysieke beperkingen vaker afgestemd op de individuele mogelijkheden en vinden zij plaats op school, thuis of in een revalidatiekliniek, onder begeleiding van een fysiotherapeut. Het blijft echter onzeker of deze verschillen primair toe te schrijven zijn aan het type beperking, of dat andere factoren, zoals contextuele factoren, hierbij een grotere rol spelen. Verdere beperkingen, interpretaties en aanbevelingen worden in dit artikel besproken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jul 2025 09:55 |
Last Modified: | 18 Jul 2025 09:55 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5638 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |