Javascript must be enabled for the correct page display

Impact van peer learning op de academische prestatie en de motivatie van studenten in het hoger onderwijs

Koning, Isabelle de (2025) Impact van peer learning op de academische prestatie en de motivatie van studenten in het hoger onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie-Isabelle-de-Koning-s4743202-.pdf

Download (938kB) | Preview

Abstract

Nederlands hoger onderwijs staat onder druk. Studenten ervaren een afname van motivatie, toenemende studie-uitval en er zijn groeiende zorgen over de kwaliteit en de aansluiting van het onderwijs op de eisen en basisbehoeften van studenten. Een belangrijke verklaring voor dit probleem lijkt de nadruk van het hoger onderwijs op individuele prestaties te zijn. Om dit probleem aan te pakken, zoeken instellingen voor hoger onderwijs naar didactische oplossingen, zoals peer learning. Het meeste onderzoek naar peer learning richt zich op de effecten op motivatie en academische prestaties. Deze systematische literatuurstudie biedt een overzicht van de resultaten van eerdere studies naar de effecten van peer learning, gericht op motivatie en academische prestaties. De literatuur die voor deze review is gebruikt, is verzameld met behulp van de volgende trefwoorden in de literatuurdatabase ERIC: Peer learning AND Academic achievement OR Motivation AND university students OR college students NOT medical. De resultaten van deze review zijn consistent, met significante positieve relaties. Interpretaties en implicaties van de resultaten en mogelijke beperkingen in de review zijn opgenomen. Ook worden aanbevelingen voor toekomstig onderzoek besproken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jul 2025 07:04
Last Modified: 23 Jul 2025 07:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5639

Actions (login required)

View Item View Item