Javascript must be enabled for the correct page display

Factorstructuur van de Leervoorwaardentest bij leerlingen op cluster 4-vso-scholen

Lek, M.S. van der (2022) Factorstructuur van de Leervoorwaardentest bij leerlingen op cluster 4-vso-scholen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_MaartjevanderLek_s3088375.pdf

Download (473kB) | Preview

Abstract

Scholen voor primair onderwijs in Nederland proberen zowel de cognitieve voorspellers van intellectuele kwaliteiten te identificeren als de emotionele en conatieve voorspellers. Dit doen ze onder andere door het ontwikkelen van vragenlijsten die bij houden studenten presteren in de klas over een bepaalde tijd. Deze vragenlijsten meten concepten als motivatie en volharding. Een van deze tests is de Leervoorwaardentest (LVT), die beoogt kennis te leveren over zes leervoorwaarden: concentratie, motivatie, volharding, taakgerichtheid, planmatigheid en werktempo. Tot nu toe is deze test alleen voldoende gevalideerd onder leerlingen van het regulier onderwijs, terwijl hij ook voor leerlingen op het Speciaal Onderwijs gebruikt wordt. Omdat deze studenten vaak gedrags- en leerproblemen hebben die van invloed zijn op hun leervoorwaarden is het belangrijk om de psychometrische eigenschappen van de LVT in kaart te brengen voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften. In dit onderzoek wordt gekeken of de LVT in staat is om de zes leervoorwaarden te onderscheiden bij leerlingen binnen Cluster 4 van het Speciaal Onderwijs, wat scholen betreft voor leerlingen met aanzienlijke gedragsproblematiek. Door correlaties te bepalen en factoranalyse toe te passen is de factoriale validiteit van de LVT in kaart gebracht en de model fit van de zes subschalen op de data is berekend. Verder zijn problemen met individuele items geïdentificeerd en aangepast. Alhoewel de correlaties tussen de subschalen substantieel zijn, voldoet de model fit van het 6-factor model niet aan de eisen voor goede fit. Door een aantal items die niet goed werken bij deze doelgroep en covarianties toe te voegen tussen items die nog een apart concept lijken te meten is de model fit genoeg toegenomen om aan de meeste eisen voor goede fit te voldoen. Echter alleen door de gehele schaal van volharding te verwijderen kon voldoende model fit bereikt worden. Deze informatie kan gebruikt worden door docenten wanneer ze de resultaten van de LVT interpreteren bij hun leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: M.J., M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2022 07:10
Last Modified: 22 Jun 2022 08:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/564

Actions (login required)

View Item View Item