Ausma, Lisa (2025) Een kwalitatief onderzoek naar grootouder-kleinkind relaties door de ogen van jongvolwassen mannen en vrouwen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
ScriptieGrootoudersLisaAusmaS4881125.pdf Download (404kB) | Preview |
Abstract
Deze kwalitatieve studie richt zich op hoe jongvolwassenen hun relatie met hun grootouders ervaren tijdens hun kindertijd en nu als jongvolwassenen, met specifieke aandacht voor mogelijke genderverschillen. De centrale onderzoeksvraag is: "Hoe ervaren jonge mannen en vrouwen hun relatie met hun grootouders in hun kindertijd en jongvolwassenheid?" De literatuur bevat al enige informatie over intergenerationele relaties, maar er is weinig bekend over hoe deze relaties door jongvolwassenen worden ervaren en hoe deze ervaringen kunnen verschillen tussen mannen en vrouwen. Er werden semi-gestructureerde interviews afgenomen met 29 jongvolwassenen van 18 tot en met 29 jaar (negen mannen en twintig vrouwen), waarvan een selectie van 10 interviews voor deze studie werd geanalyseerd. De resultaten laten zien dat de meeste deelnemers een positieve relatie met hun grootouders beschreven. In hun kindertijd hadden ze regelmatig contact en fungeerden de grootouders vaak als verzorgers. Naarmate de deelnemers de jongvolwassenheid bereikten, verschoof de relatie naar een meer gelijkwaardige band, waarbij ze hun grootouders meer als adviseurs of vrienden zagen. Er bleken enkele verschillen te bestaan tussen mannen en vrouwen in de kindertijd, voornamelijk gericht op de verschillende waarden die ze van hun grootouders meekregen. Maar over het algemeen was gender geen doorslaggevende factor met betrekking tot de relatie tussen kleinkind en grootouder. Een mogelijke beperking van deze studie is de overwegend positieve framing van grootouder-kleinkindrelaties, wat steekproefbias of sociale wenselijkheid zou kunnen weerspiegelen, maar ook kan wijzen op oprecht positieve ervaringen onder de deelnemers. Toekomstig onderzoek wordt aanbevolen om de rol van gender in de dynamiek tussen grootouder en kleinkind verder te onderzoeken, en om meer diverse relatie-ervaringen te betrekken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Schreuder, P.R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2025 07:14 |
Last Modified: | 23 Jul 2025 07:14 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5641 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |