Raaijman, Céline (2025) Bewegingsgericht Leren in Het Klaslokaal: De Invloed op Schoolprestaties en Leerengagement bij Basisschoolleerlingen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Cline-Raaijman-s4569199-Eindversie-bachelorthesis.pdf Download (432kB) | Preview |
Abstract
Deze studie presenteert een systematische literatuurstudie naar de invloed van bewegingsgericht leren op schoolprestaties en leerengagement bij basisschoolleerlingen. De centrale vraag luidt: Wat is de invloed van bewegingsgericht leren op schoolprestaties en leerengagement in het basisonderwijs? In totaal werden achttien studies geanalyseerd, waarvan elf gericht op schoolprestaties en dertien op leerengagement. Zes studies onderzochten beide uitkomsten. De resultaten tonen aan dat bewegingsgericht leren onder bepaalde voorwaarden positieve effecten kan hebben op beide domeinen, al zijn de bevindingen niet eenduidig. In meer studies werd een positief effect op leerengagement gevonden dan op schoolprestaties. Verbeteringen in prestaties kwamen vooral voor bij wiskunde en bleken afhankelijk van factoren zoals leeftijd, duur van de interventie en programma-opzet. Methodologische verschillen en een gebrek aan langetermijnmetingen beperken de generaliseerbaarheid. De bevindingen suggereren dat bewegingsgericht leren, mits goed uitgevoerd, een waardevolle aanvulling kan zijn op het basisonderwijs, vooral gezien recente bezuinigingen op bewegingsonderwijs. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op gestandaardiseerde meetinstrumenten, langetermijneffecten en differentiatie naar leeftijd.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 23 Jul 2025 07:21 |
Last Modified: | 23 Jul 2025 07:21 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5647 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |