Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe krijgen ouders kinderen aan het lezen?

Fidder, Anne (2022) Hoe krijgen ouders kinderen aan het lezen? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Definitieve versie bachelorwerkstuk Anne Fidder.pdf

Download (621kB) | Preview

Abstract

In Nederland zijn er 2,5 miljoen laaggeletterden. Daarnaast is het leesplezier onder jongeren laag, een derde van de Nederlandse jongeren ervaart weinig tot geen leesplezier. Dit is verachtelijk want leesplezier is belangrijk, omdat kinderen die lezen leuk vinden meer en beter lezen, dit zorgt ervoor dat het leesplezier verder stijgt . Het primaire doel van dit onderzoek was om te onderzoeken hoe ouders met verschillende mate van leesplezier leesactiviteiten thuis voor hun kinderen faciliteren en stimuleren. Ook wordt de correlatie tussen leesplezier van ouders en andere factoren, zoals leesplezier van kinderen, onderzocht. Gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld onder ouders van kinderen in groep 3 t/m 5, door middel van een vragenlijst over de leesomgeving thuis. Het werd ingevuld door 593 ouders uit de provincie Groningen. De resultaten laten een lichte correlatie zien tussen het leesplezier van ouders en het leesplezier van kinderen r = .115, p = .006, N = 580. Hetzelfde geldt voor het verband tussen leesplezier van ouders en de frequentie van voorlezen r = .210, p < .001, N = 553, lezen van kinderen zelf r = .143, p = .001, N = 557, en faciliteren r =.156, p < .001, N = 576 en stimuleren r = .243, p < .001, N = 576 leesactiviteiten thuis. Uit de open antwoorden op de vragen over faciliteren en stimuleren blijkt dat ouders die zelf graag lezen hun kinderen vooral faciliteren door leesmateriaal in huis te hebben. Ze stimuleren hun kinderen vooral door samen te lezen en voor te lezen. Scholen en leerkrachten kunnen deze informatie gebruiken om ouders te helpen door hen advies te geven over het faciliteren en stimuleren van leesactiviteiten thuis.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 21 Jun 2022 07:48
Last Modified: 21 Jun 2022 07:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/565

Actions (login required)

View Item View Item