Javascript must be enabled for the correct page display

Seksuele voorlichtingsboeken in de jaren dertig, veertig en vijftig in Nederland

Ober, Monja (2025) Seksuele voorlichtingsboeken in de jaren dertig, veertig en vijftig in Nederland. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BackelorwerkstukMonjaOber.pdf

Download (513kB) | Preview

Abstract

Seksuele voorlichting is een essentieel onderdeel in de opvoeding van kinderen en adolescenten. De laatste jaren komen verhalen rond gedwongen adoptie en afstandsmoeders, in de jaren zestig en zeventig meer in het nieuws. Deze generatie ouders was kind in de jaren dertig, veertig en vijftig. Dit onderzoek tracht daarom inzicht te krijgen in de seksuele voorlichting in deze periode. Dit wordt gedaan door middel van een kwalitatieve, hybride inhoudsanalyse van seksuele voorlichtingsboeken voor kinderen en adolescenten. In totaal zijn er vijftien boeken geanalyseerd. De seksuele voorlichtingsboeken zijn gelezen en deductief en inductief gecodeerd. In de resultaten komt naar voren dat er vele onderwerpen aan bod komen in de seksuele voorlichtingsboeken. Onder andere komt de prominente rol van religie, verweven in alle onderwerpen, naar voren. Religie speelt een grote rol in de Nederlandse samenleving in deze periode. In de seksuele voorlichtingsboeken verschilt de aanwezigheid van religie tussen onderwerpen. Sommige zijn anatomisch georiënteerd, waarbij andere zich daarnaast ook richten op de sociale normen en waarden. Bij dit laatste speelt religie vaak een grotere rol en worden God, Adam en Eva en de Bijbel genoemd. Uit de analyse zijn drie thema’s gekomen; lichamelijke functies, sociale relaties en normen en waarden. Onder deze thema’s passen alle aan bod gekomen onderwerpen. Het inzichtelijk maken van de onderwerpen en de manier waarop en erover geschreven wordt, is cruciaal voor het inzichtelijk maken en begrijpen van de manier waarop seksuele voorlichting vorm kreeg in de jaren dertig, veertig en vijftig.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S. and Bartelink, B.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jul 2025 07:24
Last Modified: 23 Jul 2025 07:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5651

Actions (login required)

View Item View Item