Javascript must be enabled for the correct page display

Suïcide contagion en sociale media: Een kwalitatief surveyonderzoek naar de responses en zorgbehoeften van jongvolwassenen na blootstelling aan suïcidaal gedrag via sociale media

Uilenreef, Julia (2025) Suïcide contagion en sociale media: Een kwalitatief surveyonderzoek naar de responses en zorgbehoeften van jongvolwassenen na blootstelling aan suïcidaal gedrag via sociale media. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Scriptie-Julia-Uilenreef-S4775821-.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (721kB)

Abstract

Suïcide contagion en sociale media: Een kwalitatief surveyonderzoek naar de responses en zorgbehoeften van jongvolwassenen na blootstelling aan suïcidaal gedrag via sociale media. Sinds de opkomst van sociale media wordt gezien dat blootstelling aan berichten van suïcidaal gedrag via sociale media een belangrijke risicofactor lijkt bij de ontwikkeling van suïcidaal gedrag. Ondanks de bezorgdheid over de rol van sociale media, is er nog weinig bekend over de invloed van deze berichten. Het doel van deze studie was om inzicht te krijgen in de responses en behoeften aan zorg, steun en hulp van jongeren na blootstelling aan suïcidaal gedrag via sociale media. Er is een kwalitatief surveyonderzoek is gedaan. Deelnemers zijn geworven via een vrijwilligers steekproef. In totaal hebben 237 jongeren deelgenomen aan het onderzoek. Voor het analyseren is gebruik gemaakt van een thematische analyse. Er worden door jongeren verschillende acties ondernomen na het zien van een bericht over zelfbeschadiging of zelfdoding. Zij scrollen bewust door naar iets anders, bieden steun of rapporteren het bericht. Ook beschadigen sommige jongeren zichzelf na het zien van een bericht. Het is volgens jongeren helpend om afleiding te zoeken, helpende gedachten te hanteren en sociale steun te zoeken. Jongeren hebben behoefte aan toegankelijke steun en duidelijke richtlijnen vanuit sociale media platformen. Daarnaast benadrukken zij het belang van een educatief programma, bespreekbaarheid en het doorbreken van taboes rondom zelfbeschadiging en zelfdoding. Verder onderzoek naar suïcide contagion en sociale media is nodig om effectieve interventies en zorg te ontwikkelen die jongeren ondersteunen na blootstelling aan zelfbeschadiging of zelfdoding online.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jul 2025 07:30
Last Modified: 23 Jul 2025 07:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5653

Actions (login required)

View Item View Item