Loos, Bodil (2025) De invloed van muziekeducatie op het zelfvertrouwen en motivatie van kinderen door middel van de zelfdeterminatietheorie; een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
s5325382-Bodil-Loos-bachelorthesisdef.pdf Download (295kB) | Preview |
Abstract
Muziek speelt een belangrijke rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Muziekeducatie kan bijdragen aan het versterken van motivatie en zelfvertrouwen, twee factoren die van belang zijn voor het welzijn en de leerhouding van kinderen. Deze systematische literatuurreview richt zich op de relatie tussen muziekeducatie en de motivatie en het zelfvertrouwen van kinderen van 4 tot 16 jaar oud. De literatuur is verzameld via een systematische zoekopdracht in de database ERIC, gefocust op studies gepubliceerd na 2015. In totaal zijn negen studies geïncludeerd die verschillende vormen van muziekeducatie onderzochten, variërend van formele muzieklessen tot informele muzikale activiteiten. De resultaten wijzen overwegend op een positief verband tussen muziekeducatie en zowel motivatie als zelfvertrouwen. Deze review laat zien dat het effect van muziekonderwijs afhangt van de vorm en inhoud van de lessen. Verder onderzoek is nodig om te bepalen wat daarin de meest effectieve aanpak is.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2025 07:34 |
Last Modified: | 23 Jul 2025 07:34 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5655 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |