Dikkerboom, Annick (2025) Stroop onder de Loep: De Invloed van Moedertaal op een Nieuwe Digitale Versie van de Stroop Test. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
Definitieve-versie-masterscriptie---english-abstract---Annick-Dikkerboom.pdf Restricted to Repository staff only Download (802kB) |
Abstract
De bestaande literatuur heeft tot op heden geen eenduidig antwoord kunnen vinden op het effect van het al dan niet uitvoeren van de Stroop test in de moedertaal op prestaties op de test. Hoewel sommige onderzoekers slechtere scores rapporteren voor het uitvoeren van de test in de tweede taal vergeleken met de moedertaal (H1a), vinden anderen juist een tegenovergesteld effect (H1b). Binnen deze paper is onderzocht of het al dan niet uitvoeren van de Stroop test in de moedertaal invloed heeft op de scores van deze test. In totaal bestond de steekproef uit 661 participanten, van wie 28 de test in hun tweede taal maakten. Bij participanten is een nieuwe digitale versie van de Stroop test afgenomen, gebaseerd op de analoge D-KEFS versie met vier condities. Meerdere multipele regressieanalyses toonden een significant verschil tussen participanten die de test in hun moedertaal en participanten die de test in hun tweede taal uitvoerden wat betreft tijd op Stroop 3 en 4, maar niet wat betreft inhibitie- of cognitieve flexibiliteitsscore. Op praktisch vlak moet er wellicht rekening worden gehouden met het effect van taal bij het interpreteren van de (verwerkings)snelheid, of een andere test worden gebruikt die mogelijk minder taalgevoelig is. Daarentegen heeft dezelfde taalcomponent geen effect op inhibitie en cognitieve flexibiliteit, waardoor bij gebruik van deze versie van de Stroop test de scores met de bijbehorende standaard normen vergeleken kunnen worden om deze resultaten te interpreteren. Mogelijk is deze versie met manuele respons minder gevoelig voor moedertaaleffecten. Toekomstig onderzoek is nodig om resultaten van dit onderzoek te ondersteunen. Trefwoorden: Stroop test, moedertaal, tweede taal, verwerkingssnelheid, inhibitie, cognitieve flexibiliteit
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Meer, E.M. van der |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 23 Jul 2025 07:35 |
Last Modified: | 23 Jul 2025 07:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5657 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |