Javascript must be enabled for the correct page display

Een kwalitatieve studie: Perspectieven van leerlingen op de rol van ouders bij het maken van een profielkeuze

Stoel, M.I (2022) Een kwalitatieve studie: Perspectieven van leerlingen op de rol van ouders bij het maken van een profielkeuze. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Een kwalitatieve studie Perspectieven van leerlingen op de rol van ouders.pdf

Download (310kB) | Preview

Abstract

Sinds de wet op het voortgezet onderwijs in 1997 in Nederland is gewijzigd, maken havo- en vwo-leerlingen aan het eind van het derde leerjaar een profielkeuze. Het doel van dit onderzoek is om de rol van ouders tijdens het maken van een profielkeuze in kaart te brengen vanuit het perspectief van leerlingen. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de waargenomen rol van ouders tijdens het maken van profielkeuzes. Elf semigestructureerde interviews zijn afgenomen onder 32 havo- en vwo-leerlingen. Uit de resultaten blijkt dat bijna alle studenten de profielkeuze hebben besproken met hun ouders. Er zijn vier thema’s uit de data gedestilleerd, die de rol van ouders in deze gesprekken weergeeft. Allereerst is er de adviserende rol, waarbij ouders bepaalde keuzes aanraden, afraden of juist bij het kind laten. De loopbaan van ouders lijkt ook een rol te spelen, waarbij ze hun eigen ervaringen delen. Ook bespreken ouders met hun kinderen welk profiel zij het meest passend vinden, ze maken hierbij een inschatting van de capaciteiten en interesses van hun kind. Tot slot hebben ouders het met kinderen over het toekomstperspectief betreffende bepaalde profielkeuzes. Dit onderzoek heeft een eerste stap gezet in het verkennen van de rol die ouders spelen bij het maken van een profielkeuze, vanuit het perspectief van leerlingen. Vervolgonderzoek zou dieper op deze rollen kunnen in gaan door te onderzoeken hoe de rollen worden ervaren door leerlingen in termen van barrières en ondersteuning.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Korpershoek, H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2022 07:49
Last Modified: 21 Jun 2022 07:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/566

Actions (login required)

View Item View Item