Javascript must be enabled for the correct page display

Houdingsaspecten in Beeld

Veenhoff, Hugo (2025) Houdingsaspecten in Beeld. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Houdingsaspecten-In-beeld-S4136667.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (458kB)

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de basishouding van gezinshulpverleners binnen de organisatie Community Support. De aanleiding is de toenemende aandacht voor houding als bepalende factor in de effectiviteit van jeugdzorg, naast kennis en vaardigheden. Ondanks het belang dat binnen Community Support aan houding wordt gehecht, is er tot op heden weinig onderzoek gedaan naar hoe gezinshulpverleners deze basishouding vormgeven in de praktijk. Door middel van semigestructureerde interviews en een Q-sort werden acht gezinshulpverleners bevraagd over welke houdingsaspecten zij als belangrijk beschouwen in hun werk. De resultaten tonen aan dat betrouwbaarheid en transparantie als kernhoudingsaspecten worden gezien. Daarnaast vormen vooral de houdingsaspecten die gericht zijn op het versterken van de zelfredzaamheid van de klant de basis van de houding van de gezinshulpverlener. Deze uitkomsten komen grotendeels overeen met wat hierover in de literatuur wordt beschreven. Tegelijkertijd bleek het in de praktijk lastig om houdingsaspecten scherp te duiden: veel begrippen blijken vatbaar voor verschillende interpretaties, waardoor het onderzoeken ervan complex is. De bevindingen bieden waardevolle inzichten in welke houdingsaspecten gezinshulpverleners belangrijk vinden, en kunnen daarmee input leveren voor een eventuele herziening van de methodiek ‘’Community Support’’, waarin deze aspecten centraler komen te staan. Zij kunnen benut worden in het kader van verdere professionalisering en bij het vormgeven van training, scholing en inhoudelijke reflectie binnen Community Support.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jul 2025 07:43
Last Modified: 23 Jul 2025 07:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5660

Actions (login required)

View Item View Item