Javascript must be enabled for the correct page display

#ikhebgestemd

Vegt, Femke van der (2025) #ikhebgestemd. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
FvdVegtscriptiedef.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

In toenemende mate gebruiken mensen steeds vaker sociale media om het nieuws te volgen, dit kan hun politieke betrokkenheid beïnvloeden. In deze scriptie wordt de invloed van sociale media vergeleken met traditionele media op politieke betrokkenheid. Om dit te onderzoeken zijn de data van het Nationaal Kiezers Onderzoek (NKO) 2023 gebruikt. Politieke betrokkenheid is gemeten met de indicatoren stemmen, lidmaatschap van een politieke partij en maatschappelijke organisatie en politieke participatie. De resultaten laten zien dat meerdere dagen het nieuws volgen via sociale media bijdraagt aan verhoogde politieke betrokkenheid, met name bij de indicatoren lidmaatschap van een politieke partij en politieke participatie. In mindere mate bij stemmen en lidmaatschap van maatschappelijke organisaties zelfs niet. Traditionele media heeft met alle indicatoren een positief verband. De vormen van media versterken elkaar niet, maar hebben individueel invloed op politieke betrokkenheid. Een beperking van dit onderzoek is het gebruik van een filter bij het analyseren van de data. Hierdoor zijn niet alle respondenten meegenomen. Vervolgonderzoek kan zich richten op de verschillende soorten sociale media en de invloed daarvan op politieke betrokkenheid.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Aarts, C.W.A.M.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology]
Date Deposited: 23 Jul 2025 07:45
Last Modified: 23 Jul 2025 07:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5663

Actions (login required)

View Item View Item