Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van de interpersoonlijke relatie met docenten op het ontwikkelen van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen

Schaar, Paulien van der (2022) De invloed van de interpersoonlijke relatie met docenten op het ontwikkelen van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
S3988171 Bachelorthesis P. van der Schaar.pdf

Download (474kB) | Preview

Abstract

Alleenstaande minderjarige vreemdelingen kunnen een hoop moeilijkheden ervaren in hun leven. Veerkracht speelt een belangrijke rol bij het omgaan met deze moeilijkheden. Docenten kunnen deze groep kinderen helpen om veerkracht op te bouwen, maar dit is een lastige taak. Er zijn veel factoren die invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen, het opbouwen van betekenisvolle relaties is hier één van. Dit onderzoek gaat over de invloed van de interpersoonlijke relatie tussen alleenstaande minderjarige vreemdelingen en docenten om veerkracht op te bouwen. Dit is onderzocht door middel van twee focusgroepen voor docenten van één ISK school in Nederland. In de focusgroepen hebben docenten hun ervaringen gedeeld wat betreft het stimuleren van de ontwikkeling van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen. De transcripten van deze focusgroepen zijn geanalyseerd door een thematische analyse en er zijn drie thema's en acht subthema's opgesteld. De resultaten van dit onderzoek omvatten (1) de invloed van een interpersoonlijke relatie op de ontwikkeling van veerkracht (2) de factoren binnen de relatie die de ontwikkeling van veerkracht beïnvloeden (3) de strategieën die docenten gebruiken om een positieve en aanmoedigende relatie te ontwikkelen met alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Als eerste laten de ervaringen van de docenten in de focusgroepen zien dat de interpersoonlijke relatie met docenten de ontwikkeling van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen kan bevorderen. Ten tweede laten de ervaringen van de participanten van de focusgroepen zien dat er verschillende factoren zijn binnen de interpersoonlijke relatie die invloed hebben op de ontwikkeling van veerkracht. De factoren die in dit onderzoek gevonden zijn, zijn de eigenschappen van docenten, factoren vanuit school en sociaal ecologische factoren. Als laatste laten de participanten van de focusgroepen zien dat er vele strategieën zijn die docenten gebruiken om hun interpersoonlijke relatie met alleenstaande minderjarige vreemdelingen te bevorderen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lopez Lopez, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2022 07:59
Last Modified: 21 Jun 2022 07:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/567

Actions (login required)

View Item View Item