Javascript must be enabled for the correct page display

Ruimte voor betrokkenheid? Een kwalitatieve analyse van hoe docenten de relatie tussen inrichting en didactische mogelijkheden van Active Learning Classrooms en beoogde studentbetrokkenheid ervaren in het universitair onderwijs

Velde, Marlous van der (2025) Ruimte voor betrokkenheid? Een kwalitatieve analyse van hoe docenten de relatie tussen inrichting en didactische mogelijkheden van Active Learning Classrooms en beoogde studentbetrokkenheid ervaren in het universitair onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorthesisMarlousVanDerVeldeDef.pdf

Download (244kB) | Preview

Abstract

Studentbetrokkenheid is de afgelopen decennia een belangrijk onderwerp van onderzoek geweest vanwege de cruciale rol die het speelt in het verklaren van studiesucces. Een manier om studentbetrokkenheid te bevorderen is door het inzetten van Active Learning. Om dit te faciliteren zijn Active Learning Classrooms (ALCs) geïntroduceerd binnen het onderwijslandschap. ALCs bevorderen actieve vormen van leren door hun inrichting en didactische mogelijkheden. Deze studie heeft als doel te onderzoeken hoe docenten in het hoger onderwijs de relatie ervaren tussen de inrichting en didactische mogelijkheden van ALCs en studentbetrokkenheid, aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse van open vragen in een vragenlijst. Er is gekeken naar drie dimensies van studentbetrokkenheid: gedragsmatig, cognitief en emotioneel. Uit de resultaten blijkt dat docenten vooral kenmerken van gedragsmatige betrokkenheid ervaarden, zoals interactie met medestudenten, actieve deelname en aandachtigheid. Daarnaast werden kenmerken van cognitieve betrokkenheid beschreven in termen van zelfgestuurd leren en toewijding. Kenmerken van emotionele betrokkenheid kwamen minder vaak naar voren; docenten gaven aan dat studenten het activerende en interactieve karakter van het onderwijs waarderen, evenals de informele sfeer in de ALCs. Dit onderzoek concludeert dat inrichting en didactiek binnen ALCs sterk met elkaar verbonden zijn in de manier waarop zij studentbetrokkenheid beïnvloeden. De inrichting van ALCs bood ruimte voor diverse didactische mogelijkheden, waaruit kenmerken van betrokkenheid voortkwamen. Hoe effectief de inrichting en didactische mogelijkheden van ALCs benut kunnen worden en bijdragen aan studentbetrokkenheid, hangt af van de juiste verhouding tussen het aantal studenten en de capaciteit van de ruimte, de rol van de docent en de bereidheid van studenten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Blom, B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jul 2025 08:10
Last Modified: 23 Jul 2025 08:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5675

Actions (login required)

View Item View Item