Javascript must be enabled for the correct page display

Een studie kiezen op het vmbo, een vak apart?

Ouwendijk, Amber (2022) Een studie kiezen op het vmbo, een vak apart? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Amber Ouwendijk - S3562115- Masterthese.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Wat voor (extra) ondersteuningsbehoefte vanuit school hebben leerlingen van 3-4 vmbo uit gezinnen met een migratieachtergrond bij het maken van een studiekeuze volgens leerlingen en LOB-betrokkenen, en in hoeverre sluit het LOB-aanbod op vmbo-scholen aan bij deze ondersteuningsbehoefte? Deze vraag stond centraal in het onderzoek en is aan de hand van focusgroepgesprekken met LOB-betrokkenen (n= 8) en leerlingen uit 3 en 4 vmbo uit gezinnen met een migratieachtergrond (n= 23) op drie scholen onderzocht. Uit de resultaten komt naar voren dat zowel de ondersteuningsbehoeften die leerlingen aangedragen als de behoeften die LOB-betrokkenen aandragen beperkt aansluiten bij het huidige LOB-aanbod. De leerlingen uit 3 en 4 vmbo geven aan vooral behoefte te hebben aan meer informatie over verschillende opleidingen en praktijkgerichte LOB- activiteiten zoals bedrijfsbezoeken en open dagen, maar dat ze dat op dit moment te weinig aangeboden krijgen. LOB-betrokkenen geven aan dat de extra ondersteuningsbehoefte vooral ligt bij het meer betrekken van ouders en een realistischer toekomstbeeld ontwikkelen. Dit wordt door leerlingen niet benoemd en komt ook niet in het huidige LOB-aanbod naar voren. Op basis van de resultaten wordt aanbevolen om het LOB-aanbod beter af te stemmen op de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen, door hen meer informatie- en praktijkgerichte activiteiten aan te bieden die gezamenlijk met de klas kunnen worden ondernomen. Daarnaast wordt aanbevolen om meer aandacht te schenken aan gesprekken met ouders en leerlingen om hen beter te informeren over realistische vervolgstappen in de loopbaan van de leerling.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Korpershoek, H.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2022 10:03
Last Modified: 21 Jun 2022 10:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/568

Actions (login required)

View Item View Item