Bikker, Marigje (2025) Stereotype threat en wiskundeprestaties: de invloed van overtuigingen over etnische stereotypen bij vrouwelijke studenten op wiskundeprestaties. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Scriptie.pdf Restricted to Repository staff only Download (415kB) |
Abstract
Vrouwen blijven ondervertegenwoordigd in bètarichtingen (STEM). Een mogelijke verklaring hiervoor is het stereotypebedreigingseffect: de angst om een negatief stereotype over je eigen groep te bevestigen, wat de prestaties kan ondermijnen. Zo presteren vrouwen bijvoorbeeld vaak slechter op wiskundige taken wanneer genderstereotypen geactiveerd worden. Er is echter beperkt onderzoek gedaan naar het effect van opvattingen over stereotypen met betrekking tot de eigen etniciteit onder vrouwen. Deze studie onderzoekt daarom de vraag: "In hoeverre beïnvloeden overtuigingen over het bestaan van stereotypen over de eigen etniciteit het effect van stereotypebedreiging op de wiskundeprestaties van vrouwelijke studenten tussen de 18 en 25 jaar?" Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van experimentele data van 432 niet-blanke vrouwelijke studenten uit vier westerse landen. De deelnemers werden willekeurig toegewezen aan een conditie met stereotypebedreiging of een controlegroep. Ze maakten een wiskundetoets en vulden een vragenlijst in over hun overtuigingen ten aanzien van stereotypen over hun eigen etnische groep. De gegevens werden geanalyseerd met behulp van een meervoudige regressieanalyse. De resultaten laten zien dat studenten die geloven dat er negatieve stereotypen over hun etnische groep bestaan, gemiddeld slechter scoorden op de wiskundetoets. In tegenstelling tot de verwachtingen scoorden studenten die bewust werden gemaakt van het genderstereotype juist iets beter op de toets. Het is onduidelijk of de negatieve effecten van stereotypebedreiging sterker zijn bij studenten die zowel bewust werden gemaakt van het genderstereotype als sterk geloven in negatieve etnische stereotypen. Deze bevindingen suggereren dat het geloven in negatieve stereotypen over je eigen groep kan leiden tot slechtere prestaties, terwijl het activeren van het genderstereotype mogelijk juist tot iets betere prestaties leidt.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Stoevenbelt, A.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2025 08:24 |
Last Modified: | 23 Jul 2025 08:24 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5683 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |