Javascript must be enabled for the correct page display

Leesgerelateerde kenmerken van Leerlingen in het Speciaal Basisonderwijs: Een Steekproefanalyse ter Voorbereiding op Effectonderzoek naar GraphoGame

Wekamp, Meike (2025) Leesgerelateerde kenmerken van Leerlingen in het Speciaal Basisonderwijs: Een Steekproefanalyse ter Voorbereiding op Effectonderzoek naar GraphoGame. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Meike-Wekamp.pdf

Download (738kB) | Preview

Abstract

De leesvaardigheid in Nederland daalt. Het is dan ook van groot belang om onderzoek te doen naar effectieve manieren om de leesontwikkeling te stimuleren. Meerdere interventies zijn reeds ontwikkeld en onderzocht. Echter ontbreekt het hierbij aan onderzoek binnen het speciaal basisonderwijs. GraphoGame is een veelbelovende interventie op het gebied van de leesontwikkeling. Deze digitale leeromgeving heeft als doel het automatiseren van letterkennis, benoemsnelheid en fonemische analyse door middel van herhaalde oefening. De effectiviteit van dit programma werd eerder al onderzocht bij leerlingen op het regulier onderwijs. Gezien de kenmerken van GraphoGame die uiterst goed lijken aan te sluiten op het speciaal basisonderwijs, zal er ook een effectonderzoek worden uitgevoerd bij deze populatie. Dit onderzoek dient als verkenning van de steekproef ter voorbereiding op dit toekomstige effectonderzoek. Bij 51 leerlingen uit de groepen 3, 4 en 5 werden de Eén-Minuut-Test, de Klepel-R, de FAT-R en de Continu Benoemen & Woorden Lezen afgenomen. Ook werd er gebruik gemaakt van de data van een eerdere nulmeting. De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat de steekproef gemiddeld laag scoort op de afgenomen tests ten opzichte van de normgroep uit het regulier onderwijs. Tevens blijkt uit de resultaten dat de experimentele en controlegroepen binnen dit onderzoek vergelijkbaar zijn op alle variabelen. Tenslotte werd er samenhang gevonden tussen het fonemisch bewustzijn en de continue benoemsnelheid met het (pseudo-)woordlezen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jul 2025 10:29
Last Modified: 23 Jul 2025 10:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5704

Actions (login required)

View Item View Item