Nijsink, Jolyn (2025) De invloed van Stereotype Content Model op de besluitvorming van toekomstige leerkrachten. Onderzoek rondom SCM-stereotypen, toekomstige leerkrachten, leerlingen met een onderwijsondersteuningsbehoefte op gebied van gedrag en besluitvorming. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
jnijsink-s6129587-masterthesis-juni-2025.pdf Download (969kB) | Preview |
Abstract
Het Nederlands onderwijssysteem gaat over naar inclusief onderwijs. Het streven van het nieuwe beleid is om leerlingen met verschillende typen onderwijsondersteuningsbehoeften zoveel mogelijk naar het reguliere onderwijs te laten gaan. Door deze principes, zouden scholen dus zo weinig mogelijk moeten besluiten om leerlingen door te verwijzen naar het speciaal onderwijs. Toekomstige leerkrachten krijgen te maken met dit nieuwe beleid. Volgens het Stereotype Content Model (SCM) maken mensen gebruik van stereotypes over anderen om oordelen te vormen over hun sociabiliteit, competentie en moraliteit. Deze studie beoogt te onderzoeken welke SCM stereotypen toekomstige leerkrachten vormen over een leerling met een onderwijsondersteuningsbehoefte op het gebied van gedrag en of deze stereotypering invloed heeft op de beslissing om deze leerling te verwijzen naar speciaal (basis)onderwijs. Voor dit cross-sectionele onderzoek werd gebruik gemaakt van een gelegenheidsstreekproef die gehouden werd onder 62 toekomstige leerkrachten en geanalyseerd door middel van beschrijvende statistiek, boxplot en twee multiple lineaire regressies. Hieruit bleek dat toekomstige leerkrachten gemiddeld een neutrale SCM-stereotypering over een leerling met een onderwijsondersteuningsbehoefte op het gebied van gedrag vormen. Voor de beantwoording van de tweede onderzoeksvraag blijkt dat er geen significant effect gevonden is bij beide beslissingen. Hoewel bij beslissing 1 het gehele model wel significant is, blijkt dat de afzonderlijke onafhankelijke variabelen niet significant zijn. Alleen moraliteit kan voorzichtig geduid worden als het hebben van een positief effect op de besluitvorming om de leerling met een onderwijsondersteuningsbehoefte op het gebied van gedrag in het reguliere onderwijs te houden. Dit effect dient echter met voorzichtigheid te worden geïnterpreteerd.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Middel, F. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jul 2025 10:35 |
Last Modified: | 23 Jul 2025 10:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5709 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |