Javascript must be enabled for the correct page display

Kinderopvang: Leren of Liefde?

Zijlstra, Elizabeth (2022) Kinderopvang: Leren of Liefde? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk volledig_LizaZijlstra_s3740048.pdf

Download (434kB) | Preview

Abstract

De laatste jaren is de focus op de kinderopvang verschoven van zorg en liefde geven naar leren en ontwikkelingsstimulering. Ten gevolge van recente verhalen in de media over seksueel overschrijdend gedrag bij kinderen in de kinderopvang is er een zeker grens voor pedagogisch medewerkers in het geven van liefde aan de kinderen op de kinderopvang, met name bij mannelijke medewerkers. Het doel van dit onderzoek is om de visie van pedagogisch medewerkers en ouders van kinderen (0-4) die naar de kinderopvang gaan over de verhouding tussen liefde en zorg geven en ontwikkelingsstimulering op de kinderopvang in beeld te brengen. Daarnaast is gekeken naar verschillen in geslacht van pedagogisch medewerkers op dat gebied. Om deze vragen te kunnen beantwoorden, zijn 25 interviews gehouden met pedagogisch medewerkers en ouders. Resultaten laten zien dat pedagogisch medewerkers en ouders overeenkomen in hun visie, beide groepen vinden dat liefde en zorg prioriteit moeten zijn en dat ontwikkelingsstimulering op de tweede plek staat. Ook vinden beide groepen dat er een zekere grens bestaat voor pedagogisch medewerkers in het geven van liefde. Ouders geven aan dat het ze niet uitmaakt of de pedagogisch medewerker vrouw of man is. Aan de andere kant wordt door pedagogisch medewerkers aangegeven dat ze zien dat mannen voorzichtiger zijn in het geven van liefde aan de kinderen op de kinderopvang. Ook vertellen ze dat er soms enkele ouders zijn die niet willen dat hun kind verschoond wordt door een man. Ouders en pedagogisch medewerkers geven beide aan dat ze geen verschil in professionaliteit ervaren tussen mannelijke en vrouwelijke pedagogisch medewerkers. Vervolgonderzoek zou meer kunnen focussen op het interviewen van mannelijke pedagogisch medewerkers.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Schreuder, P.R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Jun 2022 07:58
Last Modified: 22 Jun 2022 07:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/571

Actions (login required)

View Item View Item