Javascript must be enabled for the correct page display

Liefde en zorg versus ontwikkelingsstimulering

Bos, Veerle R. (2022) Liefde en zorg versus ontwikkelingsstimulering. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie Veerle Bos S4132505.pdf

Download (319kB) | Preview

Abstract

In Nederland brengen veel kinderen tussen de 0 en 4 jaar een groot deel van hun tijd door in de kinderopvang. Omdat deze kinderen nog zo jong zijn als ze naar de opvang gaan vindt ook een deel van hun opvoeding hier plaats. Ouders zijn hier logischerwijs niet bij aanwezig en dus ligt de opvoedtaak op deze dagen bij de pedagogisch medewerkers. Internationaal onderzoek laat zien dat binnen de kinderopvang steeds meer de focus ligt op het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling en de schoolvoorbereiding in plaats van het bieden van liefde en zorg. Ander onderzoek toont ook aan dat pedagogisch medewerkers moeite hebben met de balans tussen het stimuleren van de ontwikkeling en het bieden van liefde en zorg. In dit onderzoek is er gekeken naar de mening van ouders betreffende de benadering van hun kind in de kinderopvang. Ook is gekeken of er een verschil is in wat vaders en moeders belangrijk vinden bij de benadering van hun kind. Aan de hand van kwalitatief onderzoek is er getracht antwoord te geven op de onderzoeksvraag: Hechten ouders meer waarde aan een professionele of liefdevolle benadering van hun kind in de kinderopvang en is er hierin een verschil tussen vaders en moeders? Er zijn tien ouders met kinderen van 0 tot 4 jaar die naar de kinderopvang gaan geïnterviewd. Deze interviews zijn geanalyseerd aan de hand van de Constant Comparative Method. De resultaten laten zien dat ouders de voorkeur geven aan een liefdevolle en zorgzame benadering van hun kind. Het spelen en kind zijn is voor hen het meest belangrijk en ook dat hun kind zich prettig en fijn voelt op deze plek. Ontwikkelingsstimulering is voor het overgrote deel van de ouders van belang, echter niet het belangrijkste. Als een kind zich geliefd voelt, volgt de ontwikkeling daarna wel, vinden zij. Er zijn geen noemenswaardige verschillen gevonden tussen de meningen van vaders en moeders. Zowel vaders als moeders vinden liefde en zorg belangrijker dan ontwikkelingsstimulering. Omdat het hier om een kleine groep respondenten gaat zijn de uitkomsten van dit onderzoek niet te generaliseren voor alle vaders en moeders met een kind of kinderen op de kinderopvang. In vervolgonderzoek zou gekeken kunnen worden naar een grotere en diversere groep ouders. Er zouden dan grotere verschillen gevonden kunnen worden tussen de meningen van ouders.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Schreuder, P.R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Jun 2022 07:55
Last Modified: 22 Jun 2022 07:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/572

Actions (login required)

View Item View Item