Jong, Lotte de (2025) De Conservatietaak en Matricestaak als Instrumenten voor het Begrijpen van Cognitieve Variabiliteit: Een Pilotstudie. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
LJdeJongMastertheseFinal.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
In deze pilotstudie is onderzocht in hoeverre twee klassieke Piagetiaanse taken — de conservatietaak en de matricestaak — geschikt zijn om cognitieve variabiliteit bij kinderen van 5 tot 8 jaar in kaart te brengen. De kwalitatieve beoordeling van de taken, hoewel beide taken potentie tonen voor het meten van cognitieve variabiliteit, verdere verfijning van de taakopzet nodig is om een meer gedetailleerd beeld te krijgen van de onderliggende cognitieve processen. De verfijning van de taakopzet omvat het invoegen van meerdere moeilijkheidsniveaus, aantrekkelijkere items op de matricestaak, robuuster technisch materiaal en een uitgebreider protocol. De resultaten van dertien kinderen tussen 5 en 8 jaar tonen aan dat leeftijd significant samenhangt met prestaties op de matricestaak (R² = .47, p = .01), maar niet met de conservatietaak (R² = .06, p = .45). Daarnaast bleek de variabiliteit in prestaties bij de conservatietaak gering en vooral binair (0% of 100% accuraatheid), terwijl de matricestaak grote individuele verschillen in accuraatheid en strategiegebruik liet zien. Deze bevindingen ondersteunen theoretische modellen die cognitieve ontwikkeling beschouwen als een dynamisch proces, waarin variabiliteit een functionele rol speelt.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Cox, R.F.A. and Den, M.B. ten |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 25 Jul 2025 09:10 |
Last Modified: | 25 Jul 2025 09:10 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5736 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |