Javascript must be enabled for the correct page display

Teachers’ goals and strategies for classroom seating arrangements: A conceptual qualitative replication

Agema, Anne (2025) Teachers’ goals and strategies for classroom seating arrangements: A conceptual qualitative replication. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ThesisAnneAgemas5410398.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (644kB)

Abstract

Deze studie presenteert een conceptuele kwalitatieve replicatie van Hoekstra et al. (2023), waarin wordt onderzocht hoe leerkrachten in het basisonderwijs in Noord-Nederland de zitplaatsen in de klas indelen. De primaire onderzoeksvraag was gericht op het identificeren van de doelstellingen en strategieën van leerkrachten bij het toewijzen van zitplaatsen, gevolgd door een vergelijking met de bevindingen van de oorspronkelijke studie. Vier leerkrachten werden geïnterviewd aan de hand van een semi-gestructureerd format en de gegevens werden thematisch geanalyseerd door middel van open codering in ATLAS.ti. Uit de bevindingen kwamen vier hoofddoelen naar voren die van invloed waren op de beslissingen over de zitplaatsen: academisch functioneren, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedragsregulering en het welzijn van de leerkracht. De strategieën liepen sterk uiteen en werden vaak door elkaar gebruikt voor verschillende doelen. Leerkrachten hielden rekening met factoren zoals relaties met leeftijdsgenoten, de zelfstandigheid van leerlingen, gedragsprofielen en leerniveaus, meestal op basis van wiskundige prestaties. Opvallend was dat alle deelnemers aangaven sociometrische input (bijv. voorkeuren van leerlingen) te gebruiken bij het ontwerpen van de zitplaatsen, wat in het oorspronkelijke onderzoek geen prominente strategie was. Dit wijst op een mogelijke verschuiving naar meer zeggenschap van leerlingen in de inrichting van het klaslokaal. Het welzijn van leerkrachten kwam ook naar voren als een nieuw doel, waarbij de zitplaatsen werden gebruikt om de cognitieve belasting en stress te verminderen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Field, S.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jul 2025 09:11
Last Modified: 25 Jul 2025 09:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5738

Actions (login required)

View Item View Item