Hiemstra, Marit (2025) Wetenschap als familiebedrijf. Opvoeden: intuïtie of leren? Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
BachelortheseIntuitievsleren25juni25eindversie.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek richt zich op de centrale vraag of opvoeding iets is wat intuïtief in ouders aanwezig is, of dat het aangeleerd moet worden via bijvoorbeeld opvoedhandboeken. Om deze vraag te beantwoorden, wordt eerst uitgelegd hoe opvoeding zich door de tijd heen heeft ontwikkeld: van iets vanzelfsprekends dat ouders op gevoel deden, naar een onderwerp waarbij steeds meer deskundigen en professionele hulp betrokken zijn. Vervolgens wordt opvoeding bekeken vanuit een ethologisch en antropologisch perspectief, waaruit blijkt dat zorggedrag deels biologisch bepaald is, maar ook sterk beïnvloed wordt door cultuur en sociale omgeving. Daarna komt de rol van opvoedprogramma’s aan bod: deze kunnen ouders helpen, maar hun effectiviteit hangt af van de context en vraagt om maatwerk. Ook de opkomst van intuïtief opvoeden wordt besproken, als reactie op het behaviorisme, met Dr. Spock als bekend voorbeeld. Deze benadering benadrukt het ouderlijk gevoel, maar zorgt ook voor onzekerheid bij ouders die tegelijk leunen op deskundig advies. Opvoedhandboeken weerspiegelen deze spanning en zijn geëvolueerd van autoritair naar toegankelijker en intuïtiever. Tot slot wordt de veranderende rol van moeders en vaders besproken. Opvoeding is steeds meer een gedeelde verantwoordelijkheid geworden, waarbij de kwaliteit van de ouder-kindrelatie de belangrijkste factor is voor een gezonde ontwikkeling van het kind.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Breeuwsma, G. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 29 Jul 2025 08:55 |
Last Modified: | 29 Jul 2025 08:55 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5755 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |