Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe tevreden zijn kinderen écht? De interpretatie van rapportcijfers over kindertevredenheid in de BES volgens de Kinderrechtenmonitor 2020

Harmsen, Nadie (2025) Hoe tevreden zijn kinderen écht? De interpretatie van rapportcijfers over kindertevredenheid in de BES volgens de Kinderrechtenmonitor 2020. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisNadieHarmsens4487494.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (531kB)

Abstract

Om de tevredenheid met het leven van kinderen in Caribisch Nederland te onderzoeken, laat de Kinderrechtenmonitor hen hun leven waarderen met een rapportcijfer van 1 tot 10. In het rapport van 2020 gaven kinderen gemiddeld een 8,9, een opmerkelijk hoog cijfer dat oproept tot nader onderzoek naar hoe dit moet worden geïnterpreteerd en of het een volledig beeld geeft van hun welzijn. Dit onderzoek had als doel betekenis te geven aan deze rapportcijfers via een mixed methods design met gegevens van 137 kinderen tussen de 8 en 18 jaar. Er is gekeken naar de samenhang tussen het tevredenheidscijfer, de toelichtingen bij het cijfer en de condities uit het Best Interest of the Child (BIC)-model, evenals naar persoonlijke omstandigheden zoals armoede, ruzie thuis, gescheiden ouders en gesproken taal. De resultaten tonen dat kinderen hun leven overwegend positief beoordelen, met een gemiddelde score van 8,5 en een 10 als meest gegeven cijfer. Toch rapporteren kinderen, ook in hogere tevredenheidscategorieën, zorgen over bijvoorbeeld ruzies thuis, pesten en schoolprestaties. Er zijn geen significante relaties gevonden tussen persoonlijke omstandigheden en tevredenheid, behalve dat Papiaments sprekende kinderen significant lagere cijfers rapporteerden dan Nederlandstalige kinderen. Bovendien vulde slechts een deel van de respondenten de open vragen volledig in, waardoor de kwalitatieve analyse slechts gedeeltelijk inzicht biedt. Geconcludeerd wordt dat rapportcijfers zonder context een onvolledig beeld geven van welzijn. Aanbevelingen richten zich op het inzetten van aanvullende kwalitatieve methoden en het betrekken van kwetsbare groepen kinderen om een vollediger en representatiever beeld te krijgen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Post, W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Jul 2025 09:03
Last Modified: 29 Jul 2025 09:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5763

Actions (login required)

View Item View Item