Javascript must be enabled for the correct page display

Plaatjes kijken voor leerkrachten: het verschil tussen de interpretatie van een schriftelijk score-interval en een error-bar

Wolbers, Stan (2022) Plaatjes kijken voor leerkrachten: het verschil tussen de interpretatie van een schriftelijk score-interval en een error-bar. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk (1).pdf

Download (954kB) | Preview

Abstract

Veel leerkrachten op basisscholen in Nederland werken met het LOVS systeem om acties voor hun leerlingen te bepalen, zoals in welke instructiegroep ze geplaatst zouden moeten worden. Maar interpreteren die leerkrachten de LOVS data wel op de juiste manier? De data niet goed interpreteren kan gevolgen hebben voor de leerlingen. Om inzicht te krijgen in de interpretatie van leerkrachten van LOVS data is met deze multiple case study onderzocht op welke manieren de interpretatie van basisschoolleerkrachten verschilde tussen een schriftelijk score-interval en een score-interval dat gevisualiseerd werd met een error-bar bij het beoordelen van een leerlingrapport. Dit onderzoek werd uitgevoerd door twaalf basisschoolleerkrachten die gebruikmaken van LOVS te interviewen. De leerkrachten werden gevraagd om een schriftelijk score-interval te interpreteren en om een hypothetische leerling in een instructiegroep te plaatsen op basis van dat interval. Daarna werd een score-interval getoond dat was gevisualiseerd door verschillende grafieken, waaronder een error-bar en werden de leerkrachten gevraagd of zij hun beslissing over de instructiegroep zouden bijstellen. De interviews werden getranscribeerd en uitspraken van leerkrachten over de score-intervallen werden gecodeerd. Daarna werden belangrijke thema's die naar voren kwamen in de interviews geformuleerd. Resultaten laten zien dat de meeste leerkrachten de error-bar duidelijker vonden en makkelijker om te interpreteren vergeleken met het schriftelijke score-interval. Ook konden leerkrachten beter de betekenis van een score-interval beschrijven wanneer zij de error-bar geïnterpreteerd hadden. Hoewel de meeste leerkrachten aangaven dat zij de error-bar duidelijker en makkelijker te interpreteren vonden deed de error-bar hun besluit over de instructiegroep niet veranderen. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op de verschillen in interpretatie tussen leerkrachten die een hbo-opleiding hebben afgerond en leerkrachten die aan de universiteit hebben gestudeerd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 22 Jun 2022 07:46
Last Modified: 22 Jun 2022 07:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/577

Actions (login required)

View Item View Item