Robbe, Jarno (2025) Identifying gifted students' reported educational support needs in secondary education. A systematic review on students' views. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
JarnoRobbeBachelorthesis-2.pdf Download (480kB) | Preview |
Abstract
Het is belangrijk om de meningen en ervaringen van hoogpresterende leerlingen te behandelen om zo mogelijke verbeterpunten te signaleren, aangezien de leerling degene is wat we onderzoeken en ontwikkelen ervaren. Dit belang wordt ook benadrukt in Artikel 12 van de Verenigde Naties Conventie over de Rechten van het Kind waarin het recht van een kind om zijn stem te laten horen en dat daarnaar geluisterd wordt in onderwerpen die invloed hebben op het kind. Desondanks is er in de literatuur een gat in de kennis over de meningen, benodigdheden en ervaringen van leerlingen en in het bijzonder hoogpresterende leerlingen. Dit fenomeen komt mogelijk omdat deze leerlingen vaak gezien worden als niet problematisch en dus geen extra ondersteuning nodig hebben. Uit eerder onderzoek blijkt dat hoogpresterende studenten wel sterk profiteren van extra ondersteuning en deze review probeert een overzicht te maken van wat er al wel bekend is in dit onderzoeksveld en aanbevelingen te maken over wat voor onderzoek nog nodig is om dit gat in onze kennis te vullen, daarnaast beoogt dit artikel om de stemmen van hoogpresterende studenten te laten horen voor onderzoekers, onderwijsprofessionals en programma ontwikkelaars. Deze systematische review analyseert 22 verschillende studies op het gebied van begaafde middelbare scholieren. Hierbij is gekeken naar 4 verschillende interventie vormen: inclusieve differentiatie in de klas, pull-out programma's, online onderwijs en gespecialiseerde scholen voor hoogpresterende of hoogbegaafde leerlingen. Uit deze review kwamen 3 hoofdthema’s naar boven: huiswerkbeleid, deskundigheid van docenten en de behoefte aan autonomie voor leerlingen. Wat betreft huiswerk werd er een behoefte van leerlingen gevonden aan moeilijker en niet meer huiswerk, over de deskundigheid zeiden leerlingen dat de docenten beter opgeleid moeten worden om hoogpresterende leerlingen te onderwijzen en over de behoefte aan autonomie zeiden studenten dat ze meer autonomie zoeken in het kiezen van hun lesinhoud en de lessen die ze volgen. Naast deze bredere conclusies zijn er ook interventie-specifieke kritieken en pluspunten gevonden volgens leerlingen. Na aanleiding van dit onderzoek is de aanbeveling om meer vergelijkend onderzoek te doen tussen interventievormen om zo meer duidelijkheid te scheppen over welke vorm de voorkeur heeft van leerlingen, daarnaast waren de leerlingen wel overweldigend positief over de ondersteuning die ze kregen ondanks dat er wel duidelijke verbeterpunten zijn gevonden.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Tan, R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 30 Jul 2025 14:02 |
Last Modified: | 30 Jul 2025 14:02 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5779 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |