Abbink, Maud (2022) Kwalitatief onderzoek: De rol van leraren en mentoren in de profiel- en vakkenkeuze belicht vanuit leerlingperspectief. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Eindversie_Abbink (1).pdf Download (272kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek had als doel om de rol van leraren en mentoren in de profielkeuze van leerlingen te onderzoeken vanuit het perspectief van havo- en vwo-leerlingen in Nederland. Studenten moeten al vroeg tijdens de middelbare school beslissingen nemen over hun verdere loopbaan. Deze profielkeuzes kunnen de studenten op een bepaald carrièrepad zetten. Daarom is het belangrijk dat deze beslissingen goed doordacht worden door de studenten. Leraren spelen vermoedelijk een belangrijke rol voor de leerlingen in hun keuzes. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken welke rol leraren en mentoren hierin spelen vanuit het perspectief van de leerlingen. Gegevens voor deze studie werden verzameld uit semigestructureerde interviews met 33 leerlingen geselecteerd uit elf focusgroepen. Uit het onderzoek bleek dat de rol van leraren en mentoren tijdens de profielkeuze van de leerlingen in vier rollen kan worden verdeeld. Ten eerste hielpen leraren en mentoren de leerlingen informatie te geven over de profielkeuze en loopbaantrajecten. Ten tweede waren leraren en mentoren een gesprekspartner voor de leerlingen. Hierbij kunnen leerlingen sociale steun ervaren van hun leraren en mentor. Ten derde krijgen leerlingen advies van hun leraren en mentor over de profielkeuze. Dit advies kan gaan over een bepaald profiel of een bepaald onderwerp. Tot slot is gekeken in hoeverre de leraren en mentor vanuit het perspectief van leerlingen directe invloed hebben op de profielkeuze. De ene helft van de leerlingen geeft aan dat de leraren en mentor een beïnvloedende rol hebben op de profiel- en vakkenkeuze en de andere helft geeft aan van niet. Uit het onderzoek bleek dat leerlingen meer mentorgesprekken wensen en dat leerlingen willen weten waar het profiel- en vakadvies dat ze krijgen op is gebaseerd. Al met al suggereert dit onderzoek dat scholen de mogelijkheid moeten bieden om altijd een mentorgesprek te voeren en de leerlingen uit te leggen waar het profiel- of vakadvies op is gebaseerd.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Korpershoek, H. and I.J.M., I.J.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 22 Jun 2022 07:46 |
Last Modified: | 22 Jun 2022 07:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/578 |
Actions (login required)
View Item |