Javascript must be enabled for the correct page display

Sociaal milieu in relatie tot schoolsucces volgens schrijvende schoolmeesters en -juffen in de eerste helft van de twintigste eeuw.

Wolthuizen, Ismay (2022) Sociaal milieu in relatie tot schoolsucces volgens schrijvende schoolmeesters en -juffen in de eerste helft van de twintigste eeuw. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie.pdf

Download (382kB) | Preview

Abstract

In Nederland bestaat er al vele eeuwen een ongelijkheid in onderwijskansen. Tot ver in de twintigste eeuw bestonden er verschillende scholen voor kinderen vanuit verschillende sociale milieus. Pas rond 1950 was ongelijkheid in het onderwijs ontdekt als een onderzoeksthema. Dit onderzoek focust zich op de eerste helft van de twintigste eeuw. De onderwijstijdschriften School en leven, Het schoolblad en Vernieuwing van opvoeding en onderwijs en de romans Leen Wouters op de kweekschool en De kostelooze school van de auteur A. Pleysier en Marcus van Houwaert van de auteur A. M. de Jong, geschreven in de eerste helft van de twintigste eeuw, werden geanalyseerd. Het is onderzocht op welke manier de auteurs van de romans het sociale milieu in verband brachten met het schoolsucces van leerlingen en hoe dit in verband stond met het discourse in de onderwijstijdschriften, ook geschreven in de eerste helft van de twintigste eeuw. Het bleek dat de auteurs van de romans, A. Pleysier en A. M. de Jong, vooral het sociale milieu in verband brachten met het schoolsucces van leerlingen. Een leerling uit een lager sociaal milieu had een kleinere kans op de mogelijkheid om door te studeren na de lagere school dan een leerling uit een hoger sociaal milieu. In de onderwijstijdschriften werd het sociale milieu veel minder genoemd als factor in het verklaren van schoolsucces voor leerlingen. De auteurs van de onderwijstijdschriften brachten vaker andere factoren dan het sociale milieu in verband met het schoolsucces van leerlingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 22 Jun 2022 07:45
Last Modified: 22 Jun 2022 07:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/579

Actions (login required)

View Item View Item