Ruiterkamp, Denise (2025) Is dit de weg naar inclusief onderwijs? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Denise-Ruiterkampmasterthesisversie-2e-kans.pdf Restricted to Repository staff only until 31 July 2033. Download (700kB) |
Abstract
In het kader van de ambities van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om te streven naar inclusiever onderwijs, zijn er in Nederland verschillende initiatieven ontwikkeld. Zo ook in Zuid-Limburg, waar de interventie Startklassen is opgezet. Deze masterthesis richt zich op het onderzoeken van de sociale validiteit van de Startklassen, vanuit het perspectief van ouders en onderwijsprofessionals. Het doel is om inzicht te krijgen in hoe beide groepen de interventie waarderen en in welke mate hun percepties overeenkomen of van elkaar verschillen. In het onderzoek is gebruik gemaakt van een kwalitatieve onderzoeksopzet, waarin veertien semigestructureerde interviews zijn afgenomen. Deze interviews zijn thematisch geanalyseerd. Hieruit is gebleken dat de sociale validiteit van de Startklassen overwegend positief wordt beoordeeld. Hoewel de meningen van onderwijsprofessionals uiteenlopen, blijken ouders en onderwijsprofessionals grotendeels overeen te komen over de aspecten die voor hen bijdragen aan de sociale validiteit van de interventie. Zij ervaren de interventie als waardevol en relevant. Bovendien ervaren onderwijsprofessionals de interventie ook als uitvoerbaar. Opvallend is dat ouders en onderwijsprofessionals vanuit verschillende perspectieven de sociale validiteit beoordelen: ouders kijken met name vanuit een relationeel perspectief, terwijl onderwijsprofessionals systematischer er professioneler kijken. Echter is het aandeel van ouders minder groot dan van onderwijsprofessionals, daarom wordt voor vervolgonderzoek geadviseerd om te onderzoeken hoe ouders meer betrokken kunnen worden bij de evaluatie. Daarnaast wordt aanbevolen om de langetermijnresultaten van de interventie te betrekken, om een vollediger beeld van de effectiviteit en duurzaamheid te krijgen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Aug 2025 10:26 |
Last Modified: | 05 Aug 2025 10:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5795 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |