Javascript must be enabled for the correct page display

Imagery bij Kinderen met een Obsessieve-Compulsieve Stoornis: Een Kwalitatieve Studie

Oomkens, Amber (2021) Imagery bij Kinderen met een Obsessieve-Compulsieve Stoornis: Een Kwalitatieve Studie. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
MT_final_AmberOomkens_19december2021.pdf

Download (436kB) | Preview

Abstract

Introductie: Volgens de literatuur komt imagery veel voor bij OCS, waarbij kenmerken van imagery als perspectief, levendigheid, intensiteit van emoties en betekenisverlening mogelijk invloed hebben op de ernst van OCS. Het is onduidelijk of behandelaren de rol van imagery bij OCS herkennen vanuit de praktijk. Daarom is onderzocht of bevindingen vanuit de literatuur terugkomen in focusgroepen met behandelaren. Op basis van deze vergelijking volgt een aanbeveling voor de inhoud van een interview naar imagery. Methode: Kwalitatieve data is verzameld tijdens focusgroepen met in totaal zeven behandelaren. Een topiclijst was opgesteld op basis van drie onderzoeksvragen, namelijk wat behandelaren herkennen omtrent imagery, wat kenmerken zijn van imagery en wat de rol van imagery is bij OCS. De data is op inductieve wijze gecodeerd door één onderzoeker. Resultaten: In totaal kwamen zeven thema’s naar voren, waaronder fenomenologie, rol in de behandeling, beleving van het kind, betekenisverlening van imagery, rol bij dwangklachten, conceptualisatie en essentie, en denken in woorden. Discussie: De meest opvallende bevinding was dat behandelaren niet zo zeer beelden en kenmerken herkennen, terwijl dit volgens literatuur relevant lijkt. Een mogelijke verklaring is dat behandelaren vanuit een cognitief kader werken waarin weinig aandacht is voor intrusieve beelden en kenmerken hiervan. Conclusie: Op basis van de tegenstrijdige bevindingen uit literatuur en praktijk lijkt het interessant om in het interview bij kinderen te informeren naar de behoefte om imagery expliciet te bespreken tijdens een behandeling. De bevindingen zijn een stap dichterbij om de rol van imagery bij kinderen met OCS in kaart te brengen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kreuze, L.J. and Nauta, M.H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 19 Jan 2022 07:51
Last Modified: 19 Jan 2022 07:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/58

Actions (login required)

View Item View Item