Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie tussen Beweging en Intelligentie tijdens Probleemoplossing bij Kinderen

Smit, Karen (2025) De Relatie tussen Beweging en Intelligentie tijdens Probleemoplossing bij Kinderen. Master thesis, Psychology.

[img] Text
MastertheseHandbewegingK.Smit.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (579kB)

Abstract

Deze cross-sectionele studie onderzocht of intelligentie een modererende rol speelt in de relatie tussen handbewegingen en probleemoplossend vermogen bij vijfjarige kinderen. De steekproef bestond uit 30 typisch ontwikkelende kinderen (53% meisjes, 47% jongens) die deelnamen aan het DoDO-onderzoek (Doen en Denken in Ontwikkeling). De onafhankelijke variabele, handbewegingen, werd gemeten met behulp van Kinect-technologie tijdens de Balansschaal. De afhankelijke variabele, probleemoplossend vermogen, werd bepaald op basis van de correctheid op de Balansschaal. IQ-score, gemeten met de IDS-2, werd opgenomen als modererende variabele. De hypothese stelde dat IQ-score de relatie tussen handbewegingen en taakprestatie versterkt: kinderen met een hogere IQ-score meer profiteren van handbewegingen tijdens het oplossen van een cognitieve taak. Een moderatie-analyse, uitgevoerd met SPSS PROCESS Model 1, toonde echter geen significante effecten. Zowel de directe verbanden, als het interactie-effect waren niet significant, waardoor deze hypothese is verworpen. Mogelijke verklaringen zijn de beperkte steekproefomvang, het gebruik van slechts één probleemoplossende taak en het niet meenemen van andere beïnvloedende factoren zoals aandacht of motivatie. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen met grotere steekproeven en aanvullende variabelen. Trefwoorden: handbewegingen, probleemoplossend vermogen, IQ, jonge kind.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Cox, R.F.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 05 Aug 2025 12:11
Last Modified: 05 Aug 2025 12:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5804

Actions (login required)

View Item View Item