Leegte, Mare (2022) De benodigde karakteristieken van een mentor in een kwalitatief goede mentorrelatie volgens eerstejaarsstudenten: een kwalitatief pilotonderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie Mentorschap Mare Leegte s4114418.pdf Download (529kB) | Preview |
Abstract
Deze kwalitatieve onderzoek maakt deel uit van een groter pilotonderzoek over mentorschap. Dit onderzoek richt zich op de mentorrelatie tussen de mentor en de student. Aan de hand van een vragenlijst is onderzocht welke karakteristieken een mentor volgens eerstejaarsstudenten moet bezitten binnen een kwalitatief goede mentorrelatie. Negen eerstejaarsstudenten Pedagogische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen namen deel aan dit onderzoek. Ten eerste moesten zij aangeven in hoeverre zij het eens zijn met tien 'kernkarakteristieken' van een mentor. Deze kernkarakteristieken zijn geformuleerd uit verschillende wetenschappelijke literatuur die tezamen het theoretisch kader van dit onderzoek vormen. Vervolgens rangschikten de participanten deze karakteristieken van meest naar minst belangrijk in een goede mentorrelatie. Ten slotte hebben de participanten beschreven waar een goede mentorrelatie uit bestaat. De gegevens zijn descriptief geanalyseerd en er is gebruik gemaakt van een kwalitatieve inhoudsanalyse. De resultaten toonden aan dat de eerstejaarsstudenten het eens waren met de kernkarakteristieken. Het is niet duidelijk geworden welke van deze karakteristieken de eerstejaarsstudenten het belangrijkst vinden binnen een goede mentorrelatie. Wel kan iets gezegd worden over de kernkarakteristieken die zij het minst belangrijk vinden, namelijk het uiten van gevoelens tegenover de studenten en het hebben van een respectabele positie binnen de academische gemeenschap. Bovendien gaven de eerstejaarsstudenten aan dat er binnen een goede mentorrelatie sprake is van een persoonlijke band, een professionele afstand, initiatief van de mentor en steun op academisch vlak. Binnen deze kwalitatief goede mentorrelatie worden dus zowel de persoonlijke als de professionele aspecten belangrijk geacht. Om de conclusies van deze studie meer kracht bij te zetten, zou vervolgonderzoek gebruik moeten maken van een grotere steekproef van eerstejaarsstudenten. Daarnaast zou vervolgonderzoek zich kunnen richten op de beweegredenen achter de antwoorden van eerstejaarsstudenten. Trefwoorden: mentoring, goede mentorrelatie, kenmerken van een mentor, eerstejaars studenten, pilotstudie
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bijvoet-van den Berg, C.J.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 22 Jun 2022 08:43 |
Last Modified: | 22 Jun 2022 08:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/582 |
Actions (login required)
View Item |