Javascript must be enabled for the correct page display

Technologie aan het roer: Wat werktempo-automatisering betekent voor leer- en ontwikkelmogelijkheden

Boes, Yordin (2025) Technologie aan het roer: Wat werktempo-automatisering betekent voor leer- en ontwikkelmogelijkheden. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Boes-s3994651-Bachelor-Thesis.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Door de toenemende digitalisering zetten steeds meer Nederlandse bedrijven technologie in om het werktempo van werknemers te reguleren. Hierdoor rijst de vraag wat de gevolgen van deze veranderingen zijn voor de leer- en ontwikkelmogelijkheden binnen Nederlandse bedrijven. Een aanvullende vraag is of deze samenhang gedeeltelijk verklaard kan worden door de mate van bedrijfsspecifieke training, doordat technologie mogelijk tot een verschuiving leidt in het type scholing dat bedrijven aanbieden. In dit onderzoek zal daarom worden gekeken in welke mate werktempo-automatisering invloed heeft op de leer- en ontwikkelmogelijkheden van werknemers, en welke rol bedrijfsspecifieke training hierbij speelt. De statistische analyse is gebaseerd op de gegevens van 1.000 Nederlandse vestigingen van bedrijven, die afkomstig zijn uit de European Company Survey 2019. Uit de resultaten blijkt geen significant negatieve relatie tussen werktempo-automatisering en leer- en ontwikkelmogelijkheden. Wat wel uit de analyse blijkt, is dat bedrijven met een hogere mate van werktempo-automatisering, ook vaker bedrijfsspecifieke trainingen aanbieden. Hierbij valt op dat de mate van bedrijfsspecifieke trainingen positief samenhangt met de kans op meer leer- en ontwikkelmogelijkheden. Dat is in tegengestelde richting van wat er in de hypothese werd gesteld. Ook wordt er geen mediatie van bedrijfsspecifieke training gevonden die het veronderstelde negatieve effect tussen werktempo-automatisering en leer- en ontwikkelmogelijkheden zou kunnen verklaren. De uitkomsten van het onderzoek wijzen erop dat werktempo-automatisering en bredere leer- en ontwikkelmogelijkheden niet ten koste gaan van elkaar, maar beide juist te combineren zijn in goed personeelsbeleid.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Siwa, J.A. and Been, W.M.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 05 Aug 2025 13:38
Last Modified: 05 Aug 2025 13:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5820

Actions (login required)

View Item View Item