Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaringen van jeugdigen tijdens en na kleinschalige en grootschalige rampen: een scoping review

Knol, Marinke (2025) Ervaringen van jeugdigen tijdens en na kleinschalige en grootschalige rampen: een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie-Marinke-Knol-Final-Draft-S4751841.docx.pdf

Download (611kB) | Preview

Abstract

Rampen kunnen kinderen en adolescenten tijdens een ramp en in de nasleep ervan beïnvloeden, maar er is weinig bekend over hoe de omvang van een ramp (kleinschalige versus grootschalige gebeurtenissen) hun cognitieve, gedragsmatige en emotionele ervaringen beïnvloedt. Deze verkennende studie had tot doel de psychologische ervaringen van jongeren (in de leeftijd van 0-25 jaar) na kleinschalige versus grootschalige rampen te vergelijken. In deze studie werden tien peer-reviewed studies die tussen 2010 en 2025 zijn gepubliceerd, waaronder zowel kwantitatieve als kwalitatieve ontwerpen, geanalyseerd aan de hand van drie dimensies: cognitieve, gedragsmatige en emotionele ervaringen. Uit het onderzoek bleek dat grootschalige rampen vaak gepaard gaan met intensere en langdurigere psychologische symptomen, vooral wanneer er sprake is van persoonlijk verlies. Kleinschalige rampen kunnen echter ook aanzienlijke psychologische gevolgen hebben wanneer individuen de situatie als zeer bedreigend ervaren. In beide contexten bleken sterke sociale steun en effectieve copingstrategieën cruciale factoren te zijn die het herstel ondersteunen. Deze bevindingen suggereren dat de omvang van de ramp een sterke invloed heeft op de intensiteit en duur van de psychologische reacties van jongeren. Implicaties zijn onder meer de noodzaak van interventies op het gebied van geestelijke gezondheid die rekening houden met de omvang van de ramp en de bevordering van sociale ondersteuningsnetwerken en copingvaardigheden om de veerkracht van getroffen jongeren te vergroten. Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek benadrukken de noodzaak van studies met jonge kinderen en niet-westerse bevolkingsgroepen om de generaliseerbaarheid te verbeteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A. and Nomden, V.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Aug 2025 14:02
Last Modified: 08 Aug 2025 14:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5834

Actions (login required)

View Item View Item