Kupers, Bernadet (2025) Regionale verschillen in reken automatiseringsvaardigheden. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
KupersS6114253MasterthesisKans1.pdf Restricted to Repository staff only Download (915kB) |
Abstract
Basisvaardigheden zoals rekenen zijn essentieel om volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving (Meijerink, 2008). Onderzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het PISA-onderzoek uit 2022 toont aan dat deze basisvaardigheden in Nederland de afgelopen jaren achteruitgaan (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, 2023; PISA, 2022). De literatuur wijst bovendien op verschillen in de beheersing van de automatseringsvaardigheden voor rekenen al naargelang het type school, platteland versus stadsschool, en de regio van de school (Inspectie van Onderwijs, 2008). In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre scores op de automatiseringstoets rekenen (A.T.-R) en de cruciale rekendrempels evenredig verdeeld zijn over de regio’s in Nederland en of er verschillen zijn tussen stads- en plattelandsscholen in regio Noord. Per regio zijn de scores van de laagst 20% scorende groep vijf leerlingen op de A.T.-R en drempeltoets berekend. In regio Noord is onderscheid gemaakt tussen stads- en plattelandsscholen. De resultaten tonen dat de scores op de A.T.-R evenredig verdeeld zijn over alle regio’s in Nederland. Voor de drempeltoetsen geldt dit niet: regio West scoort lager dan andere regio’s. Op de A.T.-R versie B en drempeltoetsen is er geen verschil gevonden tussen stads- en plattelandsscholen. Wel scoren stadse scholen bij versie A iets hoger. Een aanbeveling is om per regio meer tijd te investeren in drempel 4c en 4d. Voor vervolgonderzoek is uitbreiding naar hogere leerjaren wenselijk, zodat met meer deelnemende scholen een betrouwbaarder beeld ontstaat.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Minnaert, A.E.M.G. and Hofstetter, W.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 12 Aug 2025 09:02 |
Last Modified: | 12 Aug 2025 09:02 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5842 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |