Luikenaar, Danielle (2025) De Invloed van Cognitieve Stimulatie op de Verwerkingssnelheid van een Kind: Een Analyse Binnen het DoDO-onderzoek. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
D.G.LUIKENAAR3343030MASTERTHESIS.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Binnen het longitudinale onderzoek Doen en Denken in Ontwikkeling is in dit cross-sectionele deelonderzoek nagegaan (1) of cognitieve stimulatie door opvoeders thuis (STIMQ2) samenhangt met benoemtijd (in seconden) en accuraatheid op de RAN Task en (2) of IQ (IDS-2) deze verbanden modereert. De uiteindelijke steekproef bestond uit 31 kinderen met een gemiddelde leeftijd van 4,97 jaar. Cognitieve stimulatie voorspelde noch benoemtijd noch accuraatheid. Ook werd er geen interactie-effect gevonden. IQ bleek daarentegen wél een significante voorspeller van de benoemtijd: een hoger IQ hing samen met een kortere benoemtijd. Belangrijke beperkingen van de studie zijn de beperkte steekproefgrootte, het gebruik van een gelegenheidssteekproef en het ontbreken van controlevariabelen zoals sociaaleconomische status (SES). Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op grotere steekproeven en mediatieanalyses om mogelijke indirecte verbanden te onderzoeken. Trefwoorden: cognitieve stimulatie, intelligentie, RAN, ontwikkelingspsychologie
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Den, M.B. ten and Cox, R.F.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 19 Aug 2025 09:53 |
Last Modified: | 19 Aug 2025 09:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5853 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |