Roemer, Kris (2025) “Hello, to future millionaires!”: Een inhoudsanalyse van het gebruik van neutralisatietechnieken in advertenties van Cybercrime-as-a-Service-aanbieders op illegale online marktplaatsen. Master thesis, Sociology.
|
Text
Masterscriptie-Kris-Roemer.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
De opkomst van Cybercrime-as-a-Service (CaaS) heeft geleid tot een professionalisering van online criminaliteit. Criminele diensten zoals DDoS-aanvallen, phishing en ransomware worden op een laagdrempelige wijze aangeboden op illegale marktplaatsen, waaronder het dark web en Telegram. Deze ontwikkeling heeft als resultaat dat de morele en technische drempel voor deelname aan online criminaliteit is verlaagd. Ook gebruikers zonder criminele achtergrond of gespecialiseerde kennis kunnen hiermee eenvoudig instappen. In dit onderzoek wordt gekeken of aanbieders ook morele bezwaren bij potentiële kopers weg proberen te nemen aan de hand van neutralisatietechnieken. Neutralisatietechnieken fungeren hierbij als overtuigingsstrategie, waarbij deviant gedrag wordt gepresenteerd als moreel acceptabel of onschuldig. Dit wordt gedaan aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: “Op welke manier gebruiken aanbieders van Cybercrime-as-a-Service op illegale online marktplaatsen neutralisatietechnieken in hun advertenties?”. Om deze vraag te kunnen beantwoorden is er een inhoudsanalyse van 369 advertenties uitgevoerd met zowel een kwantitatief als kwalitatief component. Er is onderzocht hoe vaak, in welke context en op welke manieren neutralisatietechnieken worden gebruikt. Hierbij is gebruikgemaakt van het model van Kaptein & Van Helvoort (2019), waarbij twaalf neutralisatietechnieken zijn onderscheiden. De resultaten laten zien dat neutralisatietechnieken in bijna één op de drie advertenties voorkomen en vaak worden gecombineerd met andere kenmerken. Aanbieders die neutralisatietechnieken toepassen hanteren voornamelijk een zakelijke toon en creëren vaker een groepsgevoel in advertenties door naar de online gemeenschap te verwijzen. Opvallend is dat advertenties op het dark web significant vaker neutralisatietechnieken bevatten dan op Telegram. Ook maakten veel aanbieders gebruik van alternatieve overtuigingsstrategieën, zoals positieve reputatieverwijzingen en het bieden van een klantenservice. Dit hing echter niet significant samen met het gebruik van neutralisatietechnieken. Deze bevindingen suggereren dat neutralisatietechnieken strategisch worden ingezet om de morele weerstand bij potentiële kopers te verlagen. Verder bleken de advertenties ingebed te zijn in een bredere online subcultuur, waarin mannelijkheid, status en normvervaging centraal staan. Doelwitten werden in de advertenties vaak ontmenselijkt of als legitiem slachtoffer voorgesteld. Veel aanbieders benadrukten ook het verdienen van geld en het nemen van wraak als redenen om een aankoop te doen. Daarnaast waren er verschillende typen aanbieders te herkennen aan hun zelfpresentatie. Sommige aanbieders presenteerden zichzelf als legitieme aanbieders en hanteerden daarbij een zakelijke toon, terwijl andere aanbieders het criminele karakter duidelijk naar voren lieten komen en zich meer informeel opstelden. Dit onderzoek laat zien dat CaaS-aanbieders niet alleen producten en diensten ter verkoop aanbieden, maar ook morele rechtvaardigingen bieden om het aanbod aantrekkelijker te maken. Daarmee levert dit onderzoek een bijdrage aan de literatuur over neutralisatietechnieken en hoe zij ook op interactioneel niveau een rol kunnen spelen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Lippenyi, Z. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology] |
Date Deposited: | 20 Aug 2025 08:47 |
Last Modified: | 20 Aug 2025 08:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5864 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |