Terlaak Poot, Laurens (2025) ADHD en aandacht in het dagelijkse leven. Master thesis, Psychology.
|
Text
MastertheseLTerlaakPootS4007069.pdf Download (440kB) | Preview |
Abstract
Aandachtsproblemen zijn een kernkenmerk van ADHD en komen vaak tot uiting in het dagelijks leven. Dit onderzoek had als doel na te gaan of ADHD-symptomen samenhangen met verminderde stabiliteit van aandacht in alledaagse situaties, gemeten met de Everyday Life Attention Scale (ELAS). Verwacht werd dat ADHD-symptomen gerelateerd zouden zijn aan verminderde aandacht in de situaties Lezen en Opdracht uitvoeren (hypothese 1). In hypothese 2 werd verondersteld dat deelnemers met meer ADHD-symptomen minder stabiele aandacht zouden vertonen in vier ELAS-situaties (Lezen, Opdracht uitvoeren, Activiteit binnenhuis en Gesprek voeren). Voor hypothese 1 werd de ELAS-basismeting gebruikt (N = 75) en voor hypothese 2 zijn vier wekelijkse ELAS-metingen geanalyseerd (N = 58). Deelnemers werden op basis van een mediansplit van de scores op de CAARS Inattentive Symptoms subschaal ingedeeld in groepen met een hoog en laag aantal ADHD-symptomen. Er werden geen significante groepsverschillen gevonden (p > .05). Exploratief bleek alleen de situatie Activiteit binnenhuis in beide groepen instabiel. De ELAS lijkt mogelijk onvoldoende complexiteit te bevatten om verschillen in executieve functies zichtbaar te maken, zoals gedragsinhibitie en zelfregulatie, die essentieel zijn voor het blootleggen van ADHD- gerelateerde aandachtsproblemen. Vervolgonderzoek met objectieve neuropsychologische taken en metingen van executieve functies wordt aanbevolen om de bruikbaarheid van de ELAS verder te evalueren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Gorlich, K.S. and Fuermaier, A.B.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 20 Aug 2025 09:37 |
Last Modified: | 20 Aug 2025 09:37 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5866 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |