Javascript must be enabled for the correct page display

De Samenhang Tussen de Executieve Functies en Motorische Vaardigheden in Typisch Ontwikkelende Kinderen van Drie en Vier jaar oud: De Mogelijke Invloed van Fysieke Fitheid en Sociaaleconomische Status

Sterenborg, Corine, C. (2022) De Samenhang Tussen de Executieve Functies en Motorische Vaardigheden in Typisch Ontwikkelende Kinderen van Drie en Vier jaar oud: De Mogelijke Invloed van Fysieke Fitheid en Sociaaleconomische Status. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Corine Sterenborg_s2914492_Eindverslag.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Ondanks dat de samenhang tussen de executieve functies (EF) en motorische vaardigheden binnen de ontwikkelings- en neuropsychologie een steeds prominentere rol krijgt, blijft de precieze aard van deze relatie onduidelijk bij kinderen van drie en vier jaar oud die een normale ontwikkeling doormaken. Dit komt doordat er veelal inconsistente bevindingen worden gevonden, welke mogelijk te wijten zijn aan variabelen die de sterkte, richting en samenhang beïnvloeden. Het huidige onderzoek tracht deze onduidelijkheid te verhelderen door de samenhang tussen EF en motorische vaardigheden te bekijken in combinatie met twee moderator variabelen, namelijk fysieke fitheid en sociaaleconomische status. Er is een cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd waar 159 drie- en vierjarige kinderen aan hebben deelgenomen (85 jongens; 53.4%). Bij de kinderen werd een uitgebreide testbatterij afgenomen die de EF en motorische vaardigheden beoogden te meten. De moeders van de kinderen vulde een vragenlijst in waarin ze aan konden geven hoe fysiek fit hun kind was en wat hun hoogst genoten opleiding was. De moderatoranalyse wees uit dat fysieke fitheid en sociaaleconomische status als moderatoren geïdentificeerd konden worden, aangezien zij significant en met een gemiddelde effect de relatie tussen EF en motorische vaardigheden beïnvloeden. Hiermee kon geconcludeerd worden dat kinderen die minder fysiek fit zijn en uit een laag tot gemiddeld sociaal milieu komen meer risico lopen op een ontwikkelingsachterstand in EF en motorische vaardigheden. Er wordt aanbevolen om opnieuw een moderatoranalyse uit te voeren welke kijkt naar tweeweg- of drieweg-interacties, zodat er tijdig interventies ingezet kunnen worden bij deze kwetsbare kinderen. Trefwoorden: executieve functies, inhibitie, werkgeheugen, motorische vaardigheden, fysieke fitheid, sociaaleconomische status, moderatoren, moderatoranalyse, eenweg-interactie, Day/Night test, Hand Tapping test, Head-Toes-Knees-Shoulders test, Forward Digit Recall test, Forward Corsi Block test, Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC-2).

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kamphorst, E. and Gaastra, G.F.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 22 Jun 2022 11:28
Last Modified: 22 Jun 2022 11:28
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/587

Actions (login required)

View Item View Item