Javascript must be enabled for the correct page display

Maatwerk in Medische Communicatie: Een Verkenning van Informeren op Maat door Zorgverleners tijdens Shared Decision Making met Borstkankerpatiënten

Dees, Anouk (2025) Maatwerk in Medische Communicatie: Een Verkenning van Informeren op Maat door Zorgverleners tijdens Shared Decision Making met Borstkankerpatiënten. Master thesis, Sociology.

[img] Text
Masterscriptie-Anouk-Dees.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 June 2029.

Download (1MB)

Abstract

Hoewel uit de literatuur blijkt dat informeren op maat (IOM) binnen shared-decision making (SDM) een waardevolle bijdrage kan leveren aan patient-centered care, is nog onvoldoende bekend óf en hoe IOM daadwerkelijk tot uiting komt in SDM-gesprekken met borstkankerpatiënten. Door dit gebrek aan inzicht is het onduidelijk hoe IOM effectief kan worden toegepast in de praktijk. Daarom stond in het kwalitatieve onderzoek van deze scriptie de volgende onderzoeksvraag centraal: “Wordt informeren op maat (IOM) zichtbaar in shared decision making (SDM) tussen zorgverleners en borstkankerpatiënten in de praktijk? En zo ja, hoe komt dit tot uiting tijdens deze gesprekken?”. Het doel was bij te dragen aan patient-centered communication en daarmee aan patient-centered care, aangezien betere afstemming van informatie op individuele behoeften (IOM) kan leiden tot verbeterde behandeluitkomsten, hogere patiënttevredenheid en uiteindelijk tot een verhoogde kwaliteit en effectiviteit van de zorg. Om dit doel te bereiken zijn vijf video-opnamen van SDM-gesprekken geobserveerd en geanalyseerd met behulp van de Microanalysis of Clinical Interaction (MCI)-methode, waarbij zowel deductieve als inductieve codes zijn gebruikt. IOM bleek zichtbaar in alle vijf geobserveerde SDM-gesprekken, zij het in wisselende mate. Het kwam voor in alle drie SDM-fasen (choice, option en decision talk), met de meeste pogingen tot IOM tijdens de decision talk. Zorgverleners pasten hun informatie zowel expliciet als impliciet aan op de patiënt, en de stappen assessing en adjusting bleken in de praktijk sterk verweven binnen één interactie. Het initiatief voor IOM lag daarnaast zowel bij de zorgverlener als de patiënt, wat bevestigt dat IOM een wederzijds, dynamisch proces is. Tegelijk was het vaak lastig om IOM te onderscheiden van doelgerichte communicatie, gericht op een groep mensen. Verder werden er vier thema’s geïdentificeerd voor manieren waarop pogingen tot IOM tot uiting kwamen: ‘patiënt-gestuurde vraag-en-antwoord afstemming’, ‘erkenning en bevestiging van de patiëntsituatie’, ‘proactieve informatie-ondersteuning door de zorgverlener’ en ‘afstemming op non-verbale signalen en gepercipieerd kennisniveau’. Technieken zoals het actief toetsen van begrip, bijvoorbeeld via de teach-back methode, werden nauwelijks toegepast. Hierdoor bestaat het risico dat zorgverleners veronderstellen dat informatie begrepen is, terwijl dat niet altijd zo is. Aanbevolen wordt om zorgverleners te trainen in het herkennen van informatiebehoeften, het controleren van begrip en het bewust toepassen van IOM als doorlopend proces. Digitale hulpmiddelen zoals chatbots kunnen patiënten helpen hun informatiebehoefte voorafgaand aan een SDM-gesprek te verhelderen. Ook wordt aanbevolen om IOM expliciet op te nemen in professionele richtlijnen om de implementatie van IOM te versterken. Concluderend toont dit onderzoek aan dat IOM voorkomt in SDM-gesprekken, maar nog niet vanzelfsprekend en gestructureerd wordt toegepast. Praktische ondersteuning is nodig om de kwaliteit van patient-centered care verder te verbeteren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steverink, B.J.M.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Sociologie van Gezondheid, Zorg en Welzijn [Master Sociology]
Date Deposited: 27 Aug 2025 13:51
Last Modified: 27 Aug 2025 13:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5888

Actions (login required)

View Item View Item