Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van mediagebruik op politieke congruentie: hoe de kenniskloof zich uit in congruentie tussen kiezer en partij

Gillissen, Coert (2025) De invloed van mediagebruik op politieke congruentie: hoe de kenniskloof zich uit in congruentie tussen kiezer en partij. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie-Coert-Gillissen-DEF.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Naarmate kiezers over betere en accuratere informatie beschikken, lijken zij betere keuzes te maken wanneer zij moeten kiezen tussen politieke partijen. Veel kiezers beschikken echter over beperkte politieke kennis. Media zijn een belangrijk middel waarmee kiezers zich kunnen informeren. Dit gaat echter gepaard met een kenniskloof: de ene persoon leert meer van informatie uit media dan de ander. De originele kennisklooftheorie is gebaseerd op traditioneel mediagebruik, maar sindsdien is het medialandschap- en gebruik volledig veranderd dankzij de opkomst van internet en sociale media. Traditionele media lijken een positieve invloed te hebben op congruentie tussen kiezer en partij, maar sociale media hebben mogelijk een negatieve invloed op de congruentie tussen kiezer en partij. De onderzoeksvraag luidt dan ook als volgt: ‘hoe beïnvloedt mediagebruik de congruentie tussen kiezer en partij?’ Deze onderzoeksvraag wordt onderzocht aan de hand van een ordinale logistische regressieanalyse met data van Planbureau Fryslân. Odds ratio’s worden berekend om de grootte van de effecten van mediagebruik op een hogere congruentiescore uit te drukken. Hiermee wordt de invloed van sociale media, traditionele media én digitale media onderzocht. Uit de dataverkenning komt namelijk naar voren dat mediagebruik, in tegenstelling tot bevindingen uit de theorie, in niet twee maar drie vormen ingedeeld kan worden. De resultaten tonen kleine, niet-significante effecten voor traditionele en sociale media. Traditionele media leiden tot 0,7% hogere odds op een hogere congruentiescore, terwijl sociale media tot 1,4% lagere odds op een betere congruentiescore leiden. Digitale media hebben een grotere, significante invloed op congruentie tussen kiezer en partij: digitaal mediagebruik leidt tot 6,7% hogere odds op een betere congruentiescore. Daarnaast heeft geslacht een significant positieve invloed op congruentie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijkstra, J. and Flache, A.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology]
Date Deposited: 27 Aug 2025 14:13
Last Modified: 27 Aug 2025 14:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5899

Actions (login required)

View Item View Item