Javascript must be enabled for the correct page display

Schrijvende schoolmeesters- en juffen en de representatie van sociaal milieu in relatie tot schoolsucces (ca. 1900-1950)

Valk, Rowan de (2022) Schrijvende schoolmeesters- en juffen en de representatie van sociaal milieu in relatie tot schoolsucces (ca. 1900-1950). Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Eindversie scriptie Rowan de Valk S3611957.pdf

Download (323kB) | Preview

Abstract

Rond 1900 kwam er kritiek op het schoolsysteem. Deze mensen werden hervormpedagogen genoemd omdat ze het onderwijs wilden veranderen. Het kind moest centraal staan ​​in het nieuwe onderwijs en er moest meer aandacht komen voor andere kwaliteiten van het kind, zoals creativiteit. In deze periode werd onderwijs gezien als een sleutelfunctie van de verdeling van maatschappelijke posities in de samenleving. De toekomstige positie in de samenleving bleek echter meer afhankelijk te zijn van andere factoren, zoals de sociale omgeving. In deze periode schreef Piet Begeer verschillende boeken over het onderwijs. Aan de hand van de boeken van Piet Begeer en onderwijs gerelateerde tijdschriften uit die tijd kijken we hoe het onderwijsveld dacht over schoolsucces en welke rol de sociale omgeving daarin speelde van 1900 tot 1950. Om dit te onderzoeken is de volgende vraag geformuleerd: "Hoe werd er in de eerste helft van de twintigste eeuw in het onderwijsveld gedacht over de relatie tussen schoolsucces en sociaal milieu?” Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden werd een tijdschriften- en romananalyse uitgevoerd. Uit deze analyse blijkt dat er volgens het onderwijsveld inderdaad een relatie is tussen schoolsucces en sociale milieu. Het onderwijsveld is van mening dat kinderen uit een lager sociaal milieu allerlei belemmerende factoren ondervinden, zoals slechte voeding en kleding, verminderde gezondheid, werken voor of na school, verminderde aanwezigheid en een slechtere thuissituatie. Al deze factoren zorgen ervoor dat het schoolsucces van kinderen met een lager sociale milieu lager is dan die van kinderen met een hoger sociale milieu.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 23 Jun 2022 07:27
Last Modified: 23 Jun 2022 07:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/590

Actions (login required)

View Item View Item