Leffers, Jens (2025) Topshorttrackers Beschikken Niet over Betere Kern Executieve Functies dan Niet-Topsporters. Master thesis, Psychology.
![]() |
Text
MastertheseJensLeffers.pdf Restricted to Repository staff only Download (506kB) |
Abstract
Topsporters in verschillende strategische sporten beschikken over sterk ontwikkelde kern executieve functies (EF), bestaande uit werkgeheugen, inhibitie en cognitieve flexibiliteit. Het is niet duidelijk of deze geavanceerde vaardigheden [LvdM3.1]generaliseerbaar zijn naar alle strategische sporten, zoals shorttrack. Daarom onderzocht deze studie of professionele shorttrackers, net als andere strategische topsporters beter presteren op kern EF dan niet-topsporters. In totaal werden 708 proefpersonen (386 vrouwen) waaronder 517 niet-topsporters, 40 shorttrack talenten, 15 professionele shorttrackers en 136 professionele voetballers [LvdM4.1]geanalyseerd. Er werden drie digitale neuropsychologische testen[LvdM5.1] gebruikt die de drie kern EF meten. De data zijn geanalyseerd met MANCOVA’s gecontroleerd voor leeftijd en opleidingsniveau. De resultaten toonden geen significante verschillen aan tussen topshorttrackers en niet-topsporters op kern EF. Ook waren er geen significante verschillen tussen shorttrackers en voetballers. De bevindingen suggereren dat professionele shorttrackers niet over geavanceerde kern EF beschikken, in tegenstelling tot eerdere bevindingen in andere strategische topsporters. Een plausibele verklaring hiervoor is dat shorttrack minder strategische uitdaging biedt dan andere strategische sporten. De lagere strategische uitdaging en dus cognitieve belasting leidt waarschijnlijk niet tot betere kern EF.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Meer, E.M. van der |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 28 Aug 2025 14:32 |
Last Modified: | 28 Aug 2025 14:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5908 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |