Javascript must be enabled for the correct page display

De voorspellende waarde van het definitieve schooladvies en de Centrale eindtoets in het speciaal basisonderwijs

Bahrami, Sahar (2022) De voorspellende waarde van het definitieve schooladvies en de Centrale eindtoets in het speciaal basisonderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis - S.Bahrami - s1948601_def.pdf

Download (394kB) | Preview

Abstract

Al decennialang richten onderwijsprofessionals en beleidsmakers zich op de vraag hoe basisschoolleerlingen het beste beoordeeld kunnen worden, zodat zij het meest passende schooladvies meekrijgen wanneer zij de basisschool afronden. Het centrale discussiepunt lijkt voornamelijk betrekking te hebben op de vraag of een Centrale eindtoets (CET), of dat het schooladvies leidt tot het meest passende advies. Uit eerder onderzoek is gebleken dat het schooladvies de betere voorspeller is van de onderwijspositie van leerlingen in jaar 3 van het voorgezet onderwijs. Echter, dit onderzoek is uitsluitend uitgevoerd binnen het regulier basisonderwijs. Andere vormen van onderwijs, zoals het speciaal basisonderwijs (sbo) zijn tot op heden minder onderzocht. De vraag die dit oproept, is of dezelfde resultaten die worden gevonden met betrekking tot het schooladvies in het regulier basisonderwijs, ook gelden in het sbo. Om deze reden richt het huidige onderzoek zich op de vraag of het schooladvies of het advies gebaseerd op de CET beter de onderwijspositie van leerlingen afkomstig uit het sbo kan voorspellen. Er werd daarnaast onderzocht of leerlingen in het sbo lagere adviezen krijgen ten opzichte van leerlingen afkomstig uit het reguliere basisonderwijs. Het onderzoek baseert zich op gegevens van 3 verschillende cohorten tussen 2015 en 2018. Om de hypothesen te onderzoeken is berekend wat de proportie overeenstemming is tussen de afgegeven adviezen en de onderwijspositie van de leerlingen in jaar 3 van het voortgezet onderwijs. Daarnaast zijn deze resultaten vergeleken met de proportie overeenstemming die is gevonden voor leerlingen binnen het reguliere basisonderwijs. Uit de resultaten blijkt dat ook binnen het sbo het schooladvies de betere voorspeller is van de onderwijspositie. Met name bij de lagere adviescategorieën. In vergelijking tot de gegeven schooladviezen binnen het reguliere basisonderwijs krijgen leerlingen binnen het sbo structureel lagere schooladviezen. Er is sinds 2020 sprake van een aangepaste CET die meer geschikt is voor leerlingen binnen het sbo. Het is voor vervolgonderzoek interessant om te onderzoeken hoe de aangepaste variant van de CET het doet in vergelijking met het schooladvies en of de CET dan nog steeds de betere voorspeller is wanneer het gaat om de hogere adviescategorieën. Daarnaast is het voor toekomstig onderzoek interessant om te onderzoeken of andere variabelen, zoals de achtergrond van leerlingen, ook invloed zouden kunnen hebben op de gevonden resultaten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J. and Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jun 2022 10:10
Last Modified: 15 Dec 2022 15:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/591

Actions (login required)

View Item View Item