Schoonhoven, Anna van (2025) Meer dan een ruimte: De rol van psychosociale betrokkenheid in 'student engagement' binnen Active Learning Classrooms. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorScriptie-AnnavanSchoonhovenS4553349..docx-2-1-1.pdf Download (553kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek heeft tot doel de voorspellende waarde van psychosociale betrokkenheid op de algehele studentbetrokkenheid binnen Active Learning Classrooms (ALC’s) te onderzoeken. ALC’s zijn ontworpen om actief en samenwerkend leren te bevorderen, maar eerdere studies suggereren dat het sociale klimaat in deze ruimtes een cruciale invloed heeft op leeruitkomsten. De data zijn verzameld onder studenten (N = 175) van de Rijksuniversiteit Groningen, die na een onderwijsbijeenkomst in een ALC een gevalideerde vragenlijst invulden. De drie dimensies van psychosociale betrokkenheid – gevoel van erbij horen, sociale interactie en emotionele veiligheid – zijn gemeten met vier items uit de gevalideerde vragenlijst van Holec en Marynowski (2020). Deze items hebben betrekking op het ervaren gevoel van erbij horen, samenwerking, participatie en een positieve sfeer. De gegevens zijn geanalyseerd met behulp van correlatie-, factor- en multiple regressieanalyses. De resultaten laten zien dat studenten psychosociale betrokkenheid voornamelijk ervaren via een positieve klassensfeer, en dat juist deze dimensie een duidelijke voorspeller is van de algehele betrokkenheid. De andere dimensies leveren, wanneer zij gelijktijdig worden geanalyseerd, geen aanvullende verklarende waarde. Het regressiemodel verklaart 15,2% van de variantie in studentbetrokkenheid. Op basis van deze resultaten lijkt een positieve en veilige sfeer binnen ALC’s een noodzakelijke voorwaarde voor het bevorderen van betrokkenheid. Hoewel studenten verbondenheid, sociale interactie en emotionele veiligheid ervaren als één samenhangende beleving, wijst de analyse erop dat vooral de ervaren klassensfeer bepalend is voor hun algehele betrokkenheid. Het creëren van een ondersteunende klassensfeer verdient daarom expliciete aandacht in het ontwerp en de begeleiding van activerend onderwijs. Trefwoorden: psychosociale betrokkenheid, studentbetrokkenheid, Active Learning Classrooms, psychosociaal klimaat, hoger onderwijs
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Blom, B. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Sep 2025 07:11 |
Last Modified: | 02 Sep 2025 07:11 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5919 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |