Martowirono, Bodyl (2025) COA professionals’ perspectives on participation for refugee children at COA locations in Groningen: a qualitative study. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
S2717980BodylMartowironothesis.pdf Download (600kB) | Preview |
Abstract
Eerder onderzoek ontdekte dat participatie (of participatie in beslissingsprocessen of politieke participatie) voor vluchtelingenkinderen op COA locaties ontoereikend was. Op dit moment is de status van participatie voor vluchtelingenkinderen onduidelijk, maar kinderrechten, ontwikkelingvoordelen en de wens van kinderen benadrukken dat het essentieel is om participatie op COA locaties in Groningen mogelijk te maken. Dit leidde tot deze studie ‘COA professionals perspectieven op participatie voor vluchtelingenkinderen op COA locaties in Groningen: een kwalitatieve studie’. Deze studie beoogde bij te dragen aan participatie voor vluchtelingenkinderen door het ontdekken van perspectieven van COA professionals. Zij lijken namelijk een belangrijke rol te spelen in het faciliteren van participatie op de COA locatie. De volgende vraag is verkend: hoe begrijpen en ervaren COA professionals participatie voor vluchtelingenkinderen en wat hebben zij nodig om betekenisvolle participatie te faciliteren in de leefomgeving van vluchtelingenkinderen op COA locaties in Groningen? Om deze vraag te beantwoorden zijn elf semi-gestructureerde interviews afgenomen met COA professionals. Deze zijn vervolgens geanalyseerd aan de hand van een gedetailleerde thematische analyse. De resultaten en conclusies onthullen een grote verscheidenheid. Er is onder andere geen gedeeld begrip van participatie en voorgestelde manieren van participatie gaan van organisatieniveau tot kleinschalige inspanningen. Daarnaast is betekenisvolle participatie nog niet geïmplementeerd en blijken perspectieven van ouders een negatieve impact te kunnen hebben op participatie. Desondanks lijken handelingen gedaan als bondgenoot en een positieve houding richting participatie in de richting van een hoopvolle toekomst te wijzen. Collectieve prioriteit door beleid, management en individuele inspanningen zijn nodig om meer betekenisvolle participatie te creëren voor vluchtelingenkinderen op COA locaties in Groningen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Schreuder, P.R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Sep 2025 07:13 |
Last Modified: | 02 Sep 2025 07:13 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5921 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |