Wentel, Marije (2022) Woordenschatstimulatie bij meertalige kinderen met een voorschoolindicatie: een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie - Marije Wentel (S4064674).pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Een optimale taalontwikkeling is van groot belang voor kinderen. Wegens onder andere globalisatie en migrantenstromen zijn er in Nederland steeds meer kinderen die risico lopen op een taalachterstand doordat er thuis weinig Nederlands wordt gesproken. Deze kinderen kunnen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) ontvangen met als doel achterstanden te voorkomen of in te lopen. De kwaliteit van VVE moet worden verbeterd, deels door het effect van de Coronacrisis. Eén van de verbeterpunten is de stimulatie van woordenschat. Woordenschatontwikkeling is met name voor meertalige kinderen belangrijk. In deze systematische literatuurreview worden adviezen geformuleerd op gebied van woordenschatstimulatie voor professionals binnen VVE. De PRISMA-richtlijnen zijn hierbij als basis voor de methode gebruikt. De resultaten zijn gesorteerd op interne en externe factoren. Meer externe factoren zijn benoemd, maar de bijdrage van interne en externe factoren aan woordenschatstimulatie lijkt ongeveer gelijk te zijn. Professionals wordt geadviseerd om in hun woordenschatinstructie te differentiëren op basis van kind- en woordeigenschappen. Voorbeelden hiervan zijn het woordenschatniveau van L1 en L2, de beeldbaarheid en concreetheid van woorden en of een woord een inhouds- of functiewoord zijn. Verdere implicaties, limitaties en aanbevelingen worden besproken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2022 07:47 |
Last Modified: | 24 Jun 2022 07:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/593 |
Actions (login required)
View Item |