Javascript must be enabled for the correct page display

Onderzoek naar de constructvaliditeit van de Competentielijn Arbeidsvaardigheden

Kroft, Rosa, van der (2025) Onderzoek naar de constructvaliditeit van de Competentielijn Arbeidsvaardigheden. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
20250704BachelorthesisRE-van-der-Kroft-1.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is de constructvaliditeit van de Competentielijn Arbeidsvaardigheden (CAV) onderzocht met behulp van een Mokkenschaalanalyse. Het doel was te bepalen of empirische ondersteuning gevonden kon worden voor de structuur van de CAV, met haar bijbehorende deelconstructen. De confirmatieve analyse liet zien dat de theoretisch veronderstelde subschalen voldoende samenhang vertonen, maar uit de exploratieve analyse bleek dat deze subschalen empirisch niet te vinden zijn. Alle items werden ingeschaald op één gemeenschappelijke schaal, wat onvoldoende onderbouwing geeft voor een multidimensionele structuur. Daarom is de CAV in het vervolg van het onderzoek als unidimensionele schaal beschouwd. De schaalstructuur bleek consistent over de stages PL, BIS en BES. Alleen de ZES week licht af, vermoedelijk vanwege de kleine steekproefgrootte (n=89). De schaal werd vervolgens geanalyseerd in drie itemgroepen (‘basis’, ‘uitgebreid’ en ‘compleet’) om zo optimaal gebruik te maken van beschikbare data. De assumptie van monotonie werd nagenoeg niet geschonden; slechts één lichte schending (Vraag 14) werd als verwaarloosbaar beoordeeld. De assumptie van lokale onafhankelijkheid werd op meerdere itemparen geschonden, met name in de kleinste steekproef. Slechts twee schendingen in grotere steekproeven bleken inhoudelijk verklaarbaar en dus acceptabel. De betrouwbaarheid van de schaal werd berekend met Guttman’s Lambda2 en bleek in alle groepen hoog genoeg voor individuele diagnostiek. Op basis van deze bevindingen kan worden geconcludeerd dat de CAV als unidimensioneel meetinstrument voldoende constructvaliditeit en betrouwbaarheid toont voor de meeste stages. Aanbevolen wordt om bij toekomstige afnames de datakwaliteit te verbeteren en vervolgonderzoek te doen naar de predictieve validiteit en eventuele multidimensionele kenmerken van de schaal.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Koopman, V.E.C.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 17 Sep 2025 10:55
Last Modified: 17 Sep 2025 10:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5935

Actions (login required)

View Item View Item